Medier

Flere aviser taper lesere

For første gang siden 2016 går avisopplaget tilbake. Men opplagstaperne er likevel optimistiske. – Vi har stor tro på vekst, sier Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen.

Forblir optimistisk: Tross opplagsfall på 11 prosent er Dagsavisens sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm optimistisk for avisas framtid. Foto: Morten RøyrForblir optimistisk: Tross opplagsfall på 11 prosent er Dagsavisens sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm optimistisk for avisas framtid. Foto: Morten Røyr

I går ble opplagstallene for andre halvdel i 2022 lagt fram av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent sammenliknet med andre halvår i 2021. Det resulterer i en negativ opplagsutvikling for første gang siden 2016.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.