Ved veis ende

Jerry Lee Lewis (1935–2022)

JERRY LEE LEWIS I OSLO: Midt på 1980-tallet. FOTO: SIGURD KYDLAND/NTB Kydland, SigmundJERRY LEE LEWIS I OSLO: Midt på 1980-tallet. FOTO: SIGURD KYDLAND/NTB Kydland, Sigmund

For en fyr og for et liv. Jerry Lee Lewis var som besatt, av rock & roll, av kvinner, av alkohol og av piller, av Gud og av Djevelen – og, ikke minst, av Elvis Presley. En av de beste bøkene som er skrevet om noen noensinne, Nick Tosches’ halvsanne Lewis-bio «Hellfire», begynner nettopp der – utenfor Graceland i 1976, med en rusa Lewis som krasjer den luksuriøse bilen sin, en Lincoln Continental, inn i inngangsporten til Elvis’ hjem i Memphis – så den lille Derringer-lommepistolen på dashbordet holder på å gå av.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Nyhet

Tenkepause

Har hiphopen mistet sin posisjon som pop­kulturens hitkvernende tyngdepunkt?

Intervju

Ei trekning mot indie

Mindre indieselskap, som er tettare på artisten, vil bli vanlegare framover. Det trur Mathilde Orlien i Lun Music.

Kommentar

Farvel musikk?

Dette er min siste spalte her i Musikkmagasinet. De siste elleve årene har jeg én gang i måneden skrevet om musikk, bransje, festivaler og de siste årene: oljas klamme grep om norsk kulturliv. Skriveoppdraget begynte samtidig med at jeg flyttet fra Oslo, og jobben som miljøsjef for Øyafestivalen, til Vang i Valdres for å bli sjef for Vinjerock. Jeg leser gjennom noen av de gamle spaltene og ser at alt og ingenting har endret seg. I november 2014 skrev jeg rystet om oljeminister Tord Lien snøvlete sceneopptreden på middagen til klimaarrangementet Zerokonferansen. «I utlandet hyller de meg mens her hjemme får jeg bare kjeft». I november 2015 sparket jeg inn åpne dører og skrev at Karpe er Norges viktigste band. Og sånn fortsatte det, måned etter måned, om musikk, fjell og miljø.