Feil og fakta om Osloskolen

Cecilie R. Haugen og Ingvil Bjordal, henholdsvis professor og førsteamanuensis ved NTNU, har skrevet bok om utviklingen i norsk skole og skolepolitikk. Boken, som heter «Fra fellesskole til konkurranseskole», er svært politisk. Den kryr av uklare og forutinntatte normative beskrivelser av norsk skole og skolepolitikk. I et innlegg i Klassekampen 18. juni forsøker Haugen og Bjordal å imøtegå mine beskrivelser av Osloskolen ved å vise til undersøkelser som de har gjort. De har nemlig gjort funn som tyder på at det er negativt for lærere, skoleledere og foreldre å være del av en skole som er preget av «markedsliberalisme», «konkurranse», «privatisering» og «New Public Management». Haugen og Bjordal fester derfor ikke lit til min påstand om at «Osloskolen kom spesielt godt ut på faktorer som er relevante for å beskrive en tillitsbasert kultur» da Astrid Søgnen var utdanningsdirektør.

Debatt