Diskusjonen om kjønn og kjønnsidentitet i sammenheng med transpersoners opplevelser og rettigheter, er mangslungen. Her pekes på ett aspekt, med utgangspunkt i noe Terje Flisen skrev i Klassekampen 13. juni. Der heter det blant annet: «Jeg er kjønnsinkongruent, og krever at mitt subjektivt opplevde kjønn respekteres. På samme måte som jeg respekterer Joyces ytringsfrihet, så lenge hun ikke oppfordrer til hat og vold.»
Feil og fakta om Osloskolen
Cecilie R. Haugen og Ingvil Bjordal, henholdsvis professor og førsteamanuensis ved NTNU, har skrevet bok om utviklingen i norsk skole og skolepolitikk. Boken, som heter «Fra fellesskole til konkurranseskole», er svært politisk. Den kryr av uklare og forutinntatte normative beskrivelser av norsk skole og skolepolitikk. I et innlegg i Klassekampen 18. juni forsøker Haugen og Bjordal å imøtegå mine beskrivelser av Osloskolen ved å vise til undersøkelser som de har gjort. De har nemlig gjort funn som tyder på at det er negativt for lærere, skoleledere og foreldre å være del av en skole som er preget av «markedsliberalisme», «konkurranse», «privatisering» og «New Public Management». Haugen og Bjordal fester derfor ikke lit til min påstand om at «Osloskolen kom spesielt godt ut på faktorer som er relevante for å beskrive en tillitsbasert kultur» da Astrid Søgnen var utdanningsdirektør.