Festival

Festival føniks

Lockdown på nederlandsk: En tur nedenom, men ikke hjem med en gang.

FEST MED FASTMONTERTE SETER: Sitteplasser til tross, folk danset som de ville under siste dag av Le Guess Who? i Nederland – her under avslutningskonserten med London-bandet Sons of Kemet. FOTO: JELMER DE HASS/LE GUESS WHO? Jelmer de HaasFEST MED FASTMONTERTE SETER: Sitteplasser til tross, folk danset som de ville under siste dag av Le Guess Who? i Nederland – her under avslutningskonserten med London-bandet Sons of Kemet. FOTO: JELMER DE HASS/LE GUESS WHO? Jelmer de Haas

Etter avlyst Le Guess Who? i fjor, og omtrent halvannet år uten konserter sånn i det store og hele, sitret det ekstra ved ankomst Utrecht. Foran oss ventet fire festivaldager i byens store konserthus og på de mange sidescenene, klubbene og kirkene der Le Guess Who? finner sted den andre helga i november. Nytt av året var at pandemien krevde litt mer av publikums planlegging. Lavere kapasitet, strammere tidsskjema og – i motsetning til flyplassene i Amsterdam og Oslo – daglig framvisning av koronapass, var tiltak som økte sjansene for kø, slik at man måtte være forberedt på at noe ville glippe og at bomturer ville få større konsekvenser enn ellers.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Festivalrapport

Under press

Alt Dimitrij Sjostakovitsj skapte, må sees som en dans med det sovjetiske regimet, skriver Magnus Andersson.

Kommentar

Savnet: protest

Av alle vonde ting å se på, ligger synet av statsledere som smisker seg opp til Trump på pressekonferanser, veldig høyt oppe. Sjølv om det er aldri så strategisk å ikke såre Trumps krystallskjøre ego, skriker primaldyret i meg: Ta igjen! Pirk ham i brunkremen! Dra ham i hentesveisen! Men det kommer jo ingen politikere til å gjøre. Og da – kan man tenke – bør det finnes noen andre som tør å si fra. For eksempel store, amerikanske artister, som har et enormt publikum og ditto stor påvirkningsmakt. Men da må man leite med lupe. Hvor er de? Hvorfor er de så stille mens ytringsfriheten, klimapolitikken, helsesektoren, utdanningssystemet, kulturlivet, demokratiet, sivilisasjonen deres blir kjørt i grøften? Det fins et par hederlige unntak.

Intervju

En kjempe takker av

Grete Pedersen tar farvel med Det norske solistkor – og begynner ved Yale University.