Kveding

Austablått og vestavillt

DVERGENES HERMING: Her er Dvergmål etter at de gikk fra å være kvintett til å bli kvartett – Marit Karlberg, Øyonn Groven Myhren, Turid Spildo Nerdrum og Jon Anders Halvorsen. DVERGENES HERMING: Her er Dvergmål etter at de gikk fra å være kvintett til å bli kvartett – Marit Karlberg, Øyonn Groven Myhren, Turid Spildo Nerdrum og Jon Anders Halvorsen.

På nittitallet var Oslo møtested for en krets av unge folkesangere fra øst og vest som hadde kommet til byen for å studere. Disse skulle komme til å kalle seg Dvergmål, og i 1996, 100 år etter Ivar Aasens død, kom plata «Visor og kvæde frå Blåberglandet». I albumomslaget beskriver de selv møtet med hverandre: «Våren 1995 kom me frå aust og vest for å vera i lag, og kveda for og til kvarandre. Tonar frå «dei gamle fjelli» møtte tonar frå «dei steinutte strender». Austablått og vestavillt helsa einannan – slo seg saman – fløkte seg i kvarandre – krulla og tulla seg i hop ettersom hugen til samkveding vakna. Innfalla yngla, me brådikta stemmer, tonane sveiv blåe og me fann namn: Dvergmål!»

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Protestalls­angen

Helt siden Woodstock i 1969 har mange musikkfestivaler vært arenaer for motkultur, fred og solidaritet – og noen ganger også direkte politisk protest. Woodstock var langt fra bare en dyrking av hippiekultur og dop, det var også en massiv antikrigsmanifestasjon mot blant annet Vietnamkrigen. Joan Baez’ protestviser og Richie Havens’ «Freedom» er eksempler på låter som satte mye av stemningen. Jimi Hendrix’ ikoniske, vrengte versjon av «The Star-Spangled Banner» var en symbolsk handling som blandet nasjonalhymnen med lyder av bomber og sirener – en bitende kritikk av krigens brutalitet. Andre store festivaler fra samme tid, som Isle of Wight og Glastonbury, fremmet også idealer om fred, sosial rettferdighet og solidaritet. Festivalene var ikke bare ren underholdning, men også arenaer til inspirasjon og sosial og politisk bevisstgjøring. Grime-punkerne i duoen Bob Vylan og klubbraptrioen Kneecaps opptreden på Glastonbury i sommer passer godt inn i denne tradisjonen, men i et røffere «2025-brand». Begge band hadde i lang tid før festivalen vært tydelige på sin støtte til palestinerne.

Anmeldelse

Veltem­perert

Esfahani tolker Bach på den riktige måten.

Intervju

Bra til sist?

Liz Pelly, forfatteren av Spotify-kritiske «Mood Machine», sier hun er optimist. Hvorfor i all verden er hun det?