Intervju

Bra til sist?

Liz Pelly, forfatteren av Spotify-kritiske «Mood Machine», sier hun er optimist. Hvorfor i all verden er hun det?

ALVORSPRAT: Under Bylarm samtalte Liz Pelly og musikkjournalist Shawn Reynaldo på Dansens hus. Foto: Ida MesselALVORSPRAT: Under Bylarm samtalte Liz Pelly og musikkjournalist Shawn Reynaldo på Dansens hus. Foto: Ida Messel

Da den amerikanske musikkjournalisten Liz Pelly ga ut boka «Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist» i januar i år, gikk det raskt kuldegysninger gjennom hele det globale musikklivet. Pellys bok viste måter den svenske strømmegiganten trikser med spillereglene for musikerne. Spotify forfordeler seg selv via falske artistprofiler i spillelistene og ødelegger selve musikken: De stimulerer fram et strykefritt produkt som egner seg best til passiv lytting, til å lene seg tilbake i stolen og chille.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Protestalls­angen

Helt siden Woodstock i 1969 har mange musikkfestivaler vært arenaer for motkultur, fred og solidaritet – og noen ganger også direkte politisk protest. Woodstock var langt fra bare en dyrking av hippiekultur og dop, det var også en massiv antikrigsmanifestasjon mot blant annet Vietnamkrigen. Joan Baez’ protestviser og Richie Havens’ «Freedom» er eksempler på låter som satte mye av stemningen. Jimi Hendrix’ ikoniske, vrengte versjon av «The Star-Spangled Banner» var en symbolsk handling som blandet nasjonalhymnen med lyder av bomber og sirener – en bitende kritikk av krigens brutalitet. Andre store festivaler fra samme tid, som Isle of Wight og Glastonbury, fremmet også idealer om fred, sosial rettferdighet og solidaritet. Festivalene var ikke bare ren underholdning, men også arenaer til inspirasjon og sosial og politisk bevisstgjøring. Grime-punkerne i duoen Bob Vylan og klubbraptrioen Kneecaps opptreden på Glastonbury i sommer passer godt inn i denne tradisjonen, men i et røffere «2025-brand». Begge band hadde i lang tid før festivalen vært tydelige på sin støtte til palestinerne.

Anmeldelse

Veltem­perert

Esfahani tolker Bach på den riktige måten.

Album

Innbilt kvartett

Hva skjer når Schuberts lieder fremføres med strykekvartett snarere enn piano?