Anmeldelse

Veltemperert

Esfahani tolker Bach på den riktige måten.

SELVE CEMBALISTEN: Her avbildet da Musikkmagasinet møtte ham i Köln for snart ti år siden. Foto: Kaja SmithSELVE CEMBALISTEN: Her avbildet da Musikkmagasinet møtte ham i Köln for snart ti år siden. Foto: Kaja Smith

Bach

Das Wohltemperierte Klavier 1

Mahan Esfahani

Hyperion

Når cembalist Mahan Esfahani spiller preludiet i ess-moll fra J.S. Bachs (1685–1750) Das Wohltemperierte Klavier, bind 1, blir akkompagnementet så kontant og direkte at jeg kjenner på en umiddelbar motvilje. På cembalo kan man ikke variere dynamikk gjennom anslag, og de to-tre tonene i akkompagnementet blir så sterke at de konkurrerer med melodien. På moderne flygel er jeg vant til å høre venstrehåndens akkompagnement som en hvisking, som en bakgrunn man aner, mens høyrehåndens melodi er selve kjøttet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Protestalls­angen

Helt siden Woodstock i 1969 har mange musikkfestivaler vært arenaer for motkultur, fred og solidaritet – og noen ganger også direkte politisk protest. Woodstock var langt fra bare en dyrking av hippiekultur og dop, det var også en massiv antikrigsmanifestasjon mot blant annet Vietnamkrigen. Joan Baez’ protestviser og Richie Havens’ «Freedom» er eksempler på låter som satte mye av stemningen. Jimi Hendrix’ ikoniske, vrengte versjon av «The Star-Spangled Banner» var en symbolsk handling som blandet nasjonalhymnen med lyder av bomber og sirener – en bitende kritikk av krigens brutalitet. Andre store festivaler fra samme tid, som Isle of Wight og Glastonbury, fremmet også idealer om fred, sosial rettferdighet og solidaritet. Festivalene var ikke bare ren underholdning, men også arenaer til inspirasjon og sosial og politisk bevisstgjøring. Grime-punkerne i duoen Bob Vylan og klubbraptrioen Kneecaps opptreden på Glastonbury i sommer passer godt inn i denne tradisjonen, men i et røffere «2025-brand». Begge band hadde i lang tid før festivalen vært tydelige på sin støtte til palestinerne.

Intervju

Bra til sist?

Liz Pelly, forfatteren av Spotify-kritiske «Mood Machine», sier hun er optimist. Hvorfor i all verden er hun det?

Album

Innbilt kvartett

Hva skjer når Schuberts lieder fremføres med strykekvartett snarere enn piano?