Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Formidabelt spill i «gammeldags» film om nag, skuffelse og (klasse)tilhørighet – ispedd besk humor.

Jævlig, givende juleferie

Delt juleglede: I «The Holdovers» blir kokken Mary (Da’Vine Joy Randolph), læreren Hunham (Paul Giamatti) og eleven Angus (Dominic Sessa) tvunget til å tilbringe jula 1970 sammen på en eksklusiv gutteskole i Massachusetts. Både Randolph og Giamatti er oscarnominerte for sine roller. Foto: UIP

The ­Holdovers

(USA, 2023) Regi: Alexander Payne Manus: David Hemingson Drama/ 2 t. 13 min./ Kino

They don’t make ‘em like they used to er en kjent amerikansk frase, gjerne brukt om mennesker og biler – men også, kanskje særlig i senere år, om filmer. Samtidig som jeg tør mene at uttrykket stadig holder vann om filmer, er jeg glad for å kunne annonsere at «The Holdovers» er nettopp en slik film man (visstnok) ikke lager lenger – satt til 1970 og sentrert rundt en desillusjonert historielærer, som synes forfallet var kommet langt allerede for 50 år siden. Enda mer gledelig er det at filmen, som denne uken fikk fem Oscar-nominasjoner, er fantastisk fin, uavhengig av hvorvidt man opplever den som reelt gammeldags eller nymotens samtidsspesifikk.