Det gikk som forventet. I sin oppsummering av auksjonsåret meddelte Blomqvist i går at ingen verk fikk en høyere tilslagspris i fjor enn Hannah Ryggens «Atomsen/Mr. Atom» (1951). 6. juni kjøpte NTNU verket for 5,8 millioner kroner. Ifølge auksjonshuset er det et av de høyeste tilslagene på et tekstilkunstverk i verden.
Astrup Fearnley-direktør Solveig Øvstebø ville løfte Leonard Rickhard opp på den internasjonale kunstscenen. Det takket han høflig nei til.
Dette kunne ha vært et intervju med Leonard Rickhard.
Formidabelt spill i «gammeldags» film om nag, skuffelse og (klasse)tilhørighet – ispedd besk humor.
Jævlig, givende juleferie
AnmeldelseFilmJon Hagene
The Holdovers
(USA, 2023) Regi: Alexander Payne Manus: David Hemingson Drama/ 2 t. 13 min./ Kino
They don’t make ‘em like they used to er en kjent amerikansk frase, gjerne brukt om mennesker og biler – men også, kanskje særlig i senere år, om filmer. Samtidig som jeg tør mene at uttrykket stadig holder vann om filmer, er jeg glad for å kunne annonsere at «The Holdovers» er nettopp en slik film man (visstnok) ikke lager lenger – satt til 1970 og sentrert rundt en desillusjonert historielærer, som synes forfallet var kommet langt allerede for 50 år siden. Enda mer gledelig er det at filmen, som denne uken fikk fem Oscar-nominasjoner, er fantastisk fin, uavhengig av hvorvidt man opplever den som reelt gammeldags eller nymotens samtidsspesifikk.