Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Medier

Færre leser avisene

Lesertall er preget av at færre har tilgang til papirutgaver av avisene:

NEDGANG: Papirlesingen av aviser i andre kvartal i år sank med 11,8 prosent fra samme periode i fjor, mens lesingen på nett sank 3 prosent. FOTO: ALI ZARE, NTB Ali Zare

83 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis digitalt eller på papir daglig, ifølge en undersøkelse fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

74 prosent bruker norske nettaviser daglig. Men i andre kvartal 2021 går digitaldekningen for norske nettsteder ned med 3 prosent fra første kvartal i år.

– Når det gjelder den mindre nedgangen i digitalkonsumet, er dette en forventet utvikling og viser at det digitale trykket har holdt seg godt også i en periode hvor folk oppholder seg mer utendørs og flere logger av mot sommerperioden, sier administrerende direktør i MBL Randi S. Øgrey.

Færre har tilgang til papir

VG er landets største mediehus og når totalt 2,2 millioner personer. Bak følger NRK med nær 1,5 millioner lesere. Dagbladet har 1,3 millioner lesere, etterfulgt av TV 2, Aftenposten, Nettavisen og E24.

Papirlesingen i andre kvartal i år sank med 11,8 prosent fra samme periode i fjor. Nedgangen forklarer Øgrey med bruken av hjemmekontor under pandemien:

– Vi vet at det også i vår var færre som hadde tilgang til papiraviser på jobb og offentlige steder, noe som kan ha påvirket papirlesingen.

34 prosent av befolkningen leser minst én papiravis på en gjennomsnittlig dag. Aftenposten har det mest leste papirproduktet, med 282.000 lesere for en gjennomsnittlig utgave. VG har 149.000. Klassekampen er tredje største papiravis med 108.000 lesere.

Lokal- og regionaviser med under 50.000 lesere opplever en tilbakegang på 11,5 prosent. Nisjeavisene går tilbake 13,7 prosent.

Magasin-nedgang flater ut

Nedgangen i lesing av norske papirmagasiner har flatet ut. Lesertallene har en tilbakegang på 2,8 prosent i 2021 fra 2019/2020.

I 2019 opplevde magasinene en nedgang på 4,8 prosent fra året før. I fjor var den sammenlignbare nedgangen 3,9 prosent.

22 prosent leser nå et norsk papirmagasin. Magasingruppa «voksen kvinne» er den eneste kategorien med oppgang og går fram med 3,2 prosent.

Hjemmet øker opplaget med 5,8 prosent og er landets største blad med sine 275.000 lesere. Donald Duck & Co følger på med 262.000 lesere, mens Se og Hør Tirsdag har 251.000 lesere av en gjennomsnittlig utgave.

A-magasinet er største avismagasin med 656.000 lesere av papirutgaven. Så følger VG Helg med 289.000 lesere og Dagbladet Magasinet med 258.000. ©NTB