Du kan bla til neste sideBla med piltastene

To på topp: På slippkonsert i fabrikkhallen, for den aller første felles plateinnspillingen med Knut Buen og Sigmund Groven.

Hjemklang

GAMLE TRAVERE: Superveteraner uten divanykker – Buen og Groven bærer egen rigg opp trappa backstage etter endt konsert på Vemork.

Vi dro til Rjukan for et sjeldent møte med og mellom to ikoner og tradisjonsbærere, Knut Buen og Sigmund Groven. Midt i verdensarven – og innlandets mest intense klangkammer.

Han trampa litt mer i kveld enn han gjorde på plata, Knut Buen med spelemannsfoten sin. Vi sitter noen etasjer opp langveggen i fabrikkhallen, i Norsk Hydros gamle kraftstasjon på Vemork i Telemark. En hall som er sertifisert Verdensarv via Unesco, og sentral del av Norsk Industriarbeidermuseum og tilhørende Verdensarvsenteret Rjukan-Notodden industriarv. Høgtidshallen, ble den omdøpt til av Buen under innspillingen han og Sigmund Groven gjorde her tidligere i år, senseptemberslippet «The Sound of Telemark» (Grappa). Som bærer preg av å være innspilt i en veritabel klangkatedral, der hver tone visstnok henger i luften i drøye femten sekunder. En overdådig gjenklang i nabolaget til Emmanuel Vigelands merkverdige mausoleum i hovedstaden, men dette er ikke og har aldri vært noe gravkammer, heldigvis heller ikke for tradisjonene Buen og Groven tok med seg inn hit. Klangen er dynamisk og levende, enda mer i levende live. Der foten kommer inn, den som så vidt anes på plata, på de mer rytmiske innslagene.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production