Hjemklang
To på topp: På slippkonsert i fabrikkhallen, for den aller første felles plateinnspillingen med Knut Buen og Sigmund Groven.

Han trampa litt mer i kveld enn han gjorde på plata, Knut Buen med spelemannsfoten sin. Vi sitter noen etasjer opp langveggen i fabrikkhallen, i Norsk Hydros gamle kraftstasjon på Vemork i Telemark. En hall som er sertifisert Verdensarv via Unesco, og sentral del av Norsk Industriarbeidermuseum og tilhørende Verdensarvsenteret Rjukan-Notodden industriarv. Høgtidshallen, ble den omdøpt til av Buen under innspillingen han og Sigmund Groven gjorde her tidligere i år, senseptemberslippet «The Sound of Telemark» (Grappa). Som bærer preg av å være innspilt i en veritabel klangkatedral, der hver tone visstnok henger i luften i drøye femten sekunder. En overdådig gjenklang i nabolaget til Emmanuel Vigelands merkverdige mausoleum i hovedstaden, men dette er ikke og har aldri vært noe gravkammer, heldigvis heller ikke for tradisjonene Buen og Groven tok med seg inn hit. Klangen er dynamisk og levende, enda mer i levende live. Der foten kommer inn, den som så vidt anes på plata, på de mer rytmiske innslagene.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent