Tomhet og tosomhet
PNL: Hypermoderne rap fra særfransk forstadsperspektiv – med global musikalsk appell.


PNL
Deux frères
QLF
Som del av utstillingen «Living Cities», som utforsker samtidskunstens relasjon til og respons på den moderne byen, har Tate Modern i London viet prominent plass til den fransk-algeriske kunstneren Kader Attias «Untitled (Ghardaïa)» (2009). Kort fortalt en modell av den algeriske byen med samme navn, grunnlagt rundt år 1000, utført i kokt couscous (!). På veggen ved siden av henger kopimaskinportretter av de franske arkitektene Fernard Pouillon og Le Corbusier. Sistnevntes studiebesøk til Ghardaïa i 1931 var nemlig et sentralt grunnlag for den arkitektoniske stilen som i etterkrigstiden også satte markant preg på de stigmatiserte parisiske forstedene der Attia selv vokste opp. En arkitektur som i andre verk av Attia, for eksempel «Le Tour Robespierre» (2018), skildres som et dehumaniserende verktøy for overvåking og oppbevaring.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn