Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Fokus

Halen på grisen

Hvem har skylda for Donald Trumps valgseier?

Da George Orwell hadde ferdigstilt «Animal Farm» mot slutten av andre verdenskrig, var det ingen som ville gi den ut. På den tida var Sovjetunionen en alliert, og få ville støte Stalin. Da den til slutt kom ut, var krigen nærmest over, og i Storbritannia og Vesten for øvrig ble fabelen om sosialistiske idealer som korrumperer fortellingen de trengte for å vise at ideen om sosialisme var like ille som nazismen. Men, som det ble påpekt i BBC-programmet «In Our Time» i høst, Orwells tekster handler også alltid om England. Gården er en engelsk gård, inspirert, mente panelet som debatterte boka, av Orwells tid sammen med britisk arbeiderklasse i Nord-England i arbeidet med boka «The Road to Wigan Pier». Beskrivelsene av dyra på gården minner om fortellingene fra gruvesamfunnet, hvor anstendige arbeidsfolk lever under kummerlige kår. Og kamerat Napoleon – Stalin-figuren over noen i litteraturen – hvilken elite likner han mot slutten av boka om ikke den britiske, der han sitter og drikker whisky i sin Bowler-hatt?

I Kjartan Fløgstads «Etter i saumane», som kom tidligere i år, sier han at bakgrunnen for boka er «den liberale offensiven for å gi organisering nedanfrå skulda for alle katastrofene i det 20. århundre». Han viser deretter hvordan dette gjør seg gjeldende i kulturen, vitenskapen og politikken.

Spørsmålet er om det fortsatt finnes forklaringsmodeller der organisering nedenfra blir syndebukker når samfunnsutviklingen tar foruroligende veier. For å ta et nærliggende eksempel: Vi står nå midt i kampen om hvordan vi skal forstå Donald Trumps valgseier i USA. En skillelinje som er trukket opp, går mellom økonomi og klasse og såkalt identitetspolitikk. Slik politikk, blir det hevdet, tar utgangspunkt i minoritetsperspektiver og ikke økonomisk marginalisering av hele samfunnsklasser. Karikaturen av svensk feminisme faller under denne definisjonen.

Nå mener jeg vi ser konturene av en motreaksjon, som ikke er så opptatt av fine nyanser. Stadig oftere ser jeg nemlig at begrepet identitetspolitikk får en videre betydning. Nå brukes det av stemmer både til høyre og venstre i det politiske landskapet om kvinnesak og antirasisme generelt. Plutselig er kvinnebevegelsen og borgerrettighetsbevegelsen skyteskive. Dette er breie, demokratiske organisasjoner, som har vært med på å forme våre moderne demokratier til nettopp dét: demokratier. For hva er demokratiet, om store deler av befolkningen er utestengt fra deltakelse og ikke kan tjene til livets opphold? Velferdsstaten ville ikke sett ut som den gjør, om ikke kvinnesak fikk gjennomslag i norske partier og storting. Og det skjedde ikke av seg selv. Nå stemples dette arbeidet som krav om særrettigheter. Og ikke nok med det: som om denne kampen har lagt grunnen for fascismens vekst i Vesten.

Det er dypt urettferdig, og dypt usant. Ett av problemene i amerikansk politikk er at det demokratiske partiet har løyet for sitt eget folk når de har sagt at økt frihandel ville gi arbeid og vekst i USA. Den nyliberale fortellingen om at global vekst kommer alle til gode, stemmer ikke. Det er ikke kvinnesak og antirasisme som har skapt de enorme ulikhetene i vestlige samfunn og med det dannet grunnlaget for den nye politiske situasjonen. Det er tvert om.

Det er mulig å skape breie og inkluderende politiske allianser for demokrati og mot ulikhet – det har vi gjort før. Men da må vi ikke gå med på at organisering nedenfra er årsaken til vår tids katastrofer. For å gripe til Orwell igjen: Vi må ikke legge skylda for grisenes maktmisbruk på de andre dyras kamp for bedre livsvilkår, men der den hører hjemme: hos dem som lyver for de mange og beriker seg selv.

Mari Skurdal