Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Fanen holdes bokstavelig talt høyt når Elisabeth Haarr i kveld åpner separatutstilling på Kunsthall Oslo.

Holder fast på greia si

Brutal skjønnhet: Elisabeth Haarr vil lage verker som står i opposisjon til det åpenbart vakre. Her ser vi et verk fra hennes serie «Færdaminner», med maling og stoffrester på voksduk. Den representerer for Haarr en annen type skjønnhet – lidenskapelig og rasjonell.

Det finnes ikke noe mer snerpete enn vakre, små sting, mener kunstner Elisabeth Haarr. Selv vil hun lage noe som er stygt.

Skulle du på en spasertur gjennom Bjørvika i Oslo få øye på en enorm, rød fane, bundet opp mellom to kontorbygg, er det ingen grunn til bekymring. Fanen er ikke noe rop om hjelp fra overarbeida konsulenter, men et kunstverk signert Elisabeth Haarr. Verket er en del av utstillingen «Strid» som åpner på Kunsthall Oslo i kveld – Haarrs første separatutstilling i hovedstaden på 40 år. Verket er simpelthen stykker av farget silke og ull, som inne i utstillingsrommet får sitt ekko i to liknende faner som er pepret med kulehull og kjørt over av en tanks.