Klassekampen skriver 1. september om en rapport som slår fast at de kunstneriske lederne ved norske teatre blir fratatt makt til fordel for styrene. Et utvalg oppnevnt av Kulturdepartementet har evaluert tre regionteatre, og konklusjonen er at næringslivets styringsparametre og lokale politiske interesser sniker seg inn i teatrene, på bekostning av teatrenes kunstfaglige integritet.
Fanen holdes bokstavelig talt høyt når Elisabeth Haarr i kveld åpner separatutstilling på Kunsthall Oslo.
Holder fast på greia si
Det finnes ikke noe mer snerpete enn vakre, små sting, mener kunstner Elisabeth Haarr. Selv vil hun lage noe som er stygt.
Skulle du på en spasertur gjennom Bjørvika i Oslo få øye på en enorm, rød fane, bundet opp mellom to kontorbygg, er det ingen grunn til bekymring. Fanen er ikke noe rop om hjelp fra overarbeida konsulenter, men et kunstverk signert Elisabeth Haarr. Verket er en del av utstillingen «Strid» som åpner på Kunsthall Oslo i kveld – Haarrs første separatutstilling i hovedstaden på 40 år. Verket er simpelthen stykker av farget silke og ull, som inne i utstillingsrommet får sitt ekko i to liknende faner som er pepret med kulehull og kjørt over av en tanks.