Essay

Sjefens nei

I Scott Coopers film om Bruce Springsteen løftes både nervesammenbrudd og mytiske «Nebraska» fram i lyset.

SOVEROMSMUSIKER: The Bear som The Boss i nye «Springsteen: Deliver Me from Nowhere». Foto: 20th Century StudiosSOVEROMSMUSIKER: The Bear som The Boss i nye «Springsteen: Deliver Me from Nowhere». Foto: 20th Century Studios

I den kanskje fineste scenen i «Springsteen: Deliver Me from Nowhere» sitter Bruce med manageren og kompisen Jon Landau på et teppebelagt soveromsgulv, ved foten av senga, og lytter til Sam Cooke & The Soul Stirrers’ gospelsoulperle «The Last Mile of the Way». De berører hverandre knapt, kun en hånd på et kne, og de sier ikke stort, i et av filmens mange møter menn imellom – men musikkens himmelske patos er likevel nok til å åpne deres nedstemte, bistre ansikter for en stakket stund.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

I eget navn

Soloalbum- og Oslo-aktuelle Elias Rønnenfelt har vært på rømmen halve livet.

Intervju

Lytting som forskning

Den colombiansk-karibiske musikken er både motstand, feiring og en form for overlevelse, mener Edna Martinez.

Kommentar

Arkiv­plyndring

Uttrykket «plundering the archives» (arkivplyndring) oppsto i musikkbransjen på 1970-tallet, og fikk ordentlig feste på 90-tallet som en ironisk metafor for plateselskapers praksis med å grave i arkivene for å finne innspillinger som kunne gjenutgis uten nødvendigvis å tilføre noe nytt. Etter at vinyl-boomen dabbet av og cd-formatet kom, ble katalogene melkekua til langt ut på 2000-tallet. Gjenbruk framfor fornyelse – kanskje var det overgangen fra den kreative pionertida til «katalogforvaltning». I dag er det neste ledd som plyndrer arkivene. De digitale plattformene Tiktok, Meta og andre markedsdrivere har fått gjøre hele musikkhistorien tilgjengelig som råstoff for engasjement. Der man før måtte lisensiere en innspilling uten rett til å gjøre endringer i verket, vises nå innspillingene i videosnutter og memes uten nevneverdig økonomisk kompensasjon til rettighetshaverne. I siste månedsavregning fra Tiktok noterte jeg at et spesifikt spor ble benyttet/sett i 315 000 såkalte «Short-form videos». Det genererte drøye 9 koner i vederlag til fordeling mellom plateselskap og artist.