I dag er det fire år siden Zaniar Matapour skjøt og drepte flere i et terrorangrep i Oslo under feiringen av pride. Det hadde vært flott å markere dagen med å si at vi som samfunn svarte på angrepet, med en mer anstendig debatt om skeives rettigheter. Det ville vært en løgn. Heller enn at uenigheter rundt prideflagg og kjønnsidentitet tas med innestemme, har debatten blitt mer aggressiv. Som alltid finnes det idioter og brønnpissere på alle sider, men hovedansvaret for et stadig mer hatsk debattklima ligger hos høyresida.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn