Du kan bla til neste sideBla med piltastene

I dag er det fire år siden Zaniar Matapour skjøt og drepte flere i et terrorangrep i Oslo under feiringen av pride. Det hadde vært flott å markere dagen med å si at vi som samfunn svarte på angrepet, med en mer anstendig debatt om skeives rettigheter. Det ville vært en løgn. Heller enn at uenigheter rundt prideflagg og kjønns­identitet tas med inne­stemme, har debatten blitt mer aggressiv. Som alltid finnes det idioter og brønnpissere på alle sider, men hovedansvaret for et stadig mer hatsk debattklima ligger hos høyresida.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen