Intervju

Tukas verden

I tretti år har Onkel Tuka forandret seg, med punklåter, geriljagospel, Woody Guthrie og en egen sorts barneblues.

KLOVNER UTEN SCENE: Onkel Tuka finner sin egen vei. Foto: Les Lee HaversKLOVNER UTEN SCENE: Onkel Tuka finner sin egen vei. Foto: Les Lee Havers

Vi begynte med rock og jobbet oss sakte, men sikkert opp til country, smalt det fra frontmann Håkon Ohlgren da Halden-bandet Onkel Tuka fikk Spellemann-pris i «countryklassen» i 2012.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Nyhet

Tenkepause

Har hiphopen mistet sin posisjon som pop­kulturens hitkvernende tyngdepunkt?

Intervju

Ei trekning mot indie

Mindre indieselskap, som er tettare på artisten, vil bli vanlegare framover. Det trur Mathilde Orlien i Lun Music.

Kommentar

Farvel musikk?

Dette er min siste spalte her i Musikkmagasinet. De siste elleve årene har jeg én gang i måneden skrevet om musikk, bransje, festivaler og de siste årene: oljas klamme grep om norsk kulturliv. Skriveoppdraget begynte samtidig med at jeg flyttet fra Oslo, og jobben som miljøsjef for Øyafestivalen, til Vang i Valdres for å bli sjef for Vinjerock. Jeg leser gjennom noen av de gamle spaltene og ser at alt og ingenting har endret seg. I november 2014 skrev jeg rystet om oljeminister Tord Lien snøvlete sceneopptreden på middagen til klimaarrangementet Zerokonferansen. «I utlandet hyller de meg mens her hjemme får jeg bare kjeft». I november 2015 sparket jeg inn åpne dører og skrev at Karpe er Norges viktigste band. Og sånn fortsatte det, måned etter måned, om musikk, fjell og miljø.