Leder

Menneskelig målestokk

I en passasje i romanen «Du er hjemme nå», gjengitt i denne ukas bokmagasin, skriver Per Petterson om hvordan ordet reform gikk fra å betegne framskritt og forbedring til det motsatte: «Tvert imot. Du frykta det ordet.» Det kan nok noen hver kjenne seg igjen i. Altfor mange reformer er i dag ensbetydende med sentralisering, byråkratisering eller de utsetter mennesker for forvirrende og endeløse prosesser under oppsyn av sjefer med master i endringsledelse. Samfunnet er blitt mer komplekst, og i takt med det har det blitt vanskeligere både å forstå og forandre. Vi vet knapt hvordan gjenstandene rundt oss er laget. Ja, selv språket vi omgir oss med, lyder ofte som oppstyltede fraser, og verre vil det bli etter hvert som kunstig intelligens tar over tekstproduksjonen. De som jobber i butikker og virksomheter, vet ikke lenger hvem som eier selskapet de jobber for. De som eier, stadig oftere gjennom enorme investeringsfond, vet knapt hva de eier.

«Vi må kjempe for det håndfaste og det for­ståelige.»

I sitt manifest for en mer tradisjonsorientert byggeskikk krever Arkitekturoppgjøret at nye hus skal være i «en menneskelig målestokk». Det er et godt begrep, som med fordel kan lånes til andre deler av samfunnet. Det bør være et rimelig krav at vi kan forstå lovene landet styres etter, og at det er mulig for et gjennomsnittsmenneske å lese utredninger, forskning, pensum og offentlige dokumenter. Mennesker må aldri slå seg til ro med at et system, en reform eller et samfunnsfenomen er «komplekst». Demokrati er avhengig av at det store flertall evner å forstå verden omkring seg. Den tiltakende fremmedgjøringen tjener få andre enn kapitalklassen, som har en fininnstilt evne til å presse profitt ut av vår allmenne desorientering.

Gode samfunn er nødt til å være i en menneskelig målestokk, med godt jordsmonn for sunn fornuft og hvor forandringer er til det beste for folk. Et samfunn i menneskelig målestokk er dessuten en motvekt til det sirkuset ytre høyre nå iscenesetter i land etter land. Ytterliggående politiske krefter må ikke få framstå som eneste vei vekk fra fremmedgjøring og normoppløsning. Vi må kjempe for det håndfaste og det forståelige. Bare da er framskritt for mennesker mulig.

Leder

Don’t panic, organize!

Det fins en klassisk plakat arbeiderbevegelsen iblant trykker opp for å vise viktigheten av å stå sammen mot en sterk motstander. Den viser to bilder: Ett hvor en stor fisk jager en flokk små, og så et påfølgende hvor de små fiskene inntar formasjon så de ser ut som en enda større fisk og jager den store. Og så oppfordringen, i store bokstaver: «Don’t panic, organize!» Det er et fortrøstningsfullt budskap om at selv om vi er maktesløse hver for oss, så er vi sterke sammen. Arbeiderbevegelsens makt ligger i flertallet den utgjør, dersom den greier å organisere seg. Men organisering, det er det også andre som får til. Ser vi over pytten til USA, ser det dessverre ut til at det er Donald Trumps opposisjon som er i panikkmodus, mens fotfolkene bak hans Maga-bevegelse er vel organiserte. Trumps andre presidentperiode er resultat av langvarig planlegging, ikke minst fra innflytelsesrike Heritage Foundation.

Politisk navnestrid

Hva skal man kalle stortingsflertallet som støtter Jonas Gahr Støres regjering? Et visdomsord fra folkeeventyrene sier at man ikke skal trette om navnet før barnet er født. Men en halv måned etter valget er navnedebatten i full gang, uten at de fem partiene har avklart en eneste politisk sak. Ap, SV og Sp nærer dyp skepsis mot merkelappen «tuttifrutti». Også i Klassekampens spalter er det advart mot å gå i fella og bruke et navn som signaliserer at Støre baserer seg på et kaotisk, lettvint og uforutsigbart flertall. Det rimer dårlig med bildet Ap ønsker å projisere av en regjering som styrer Norge trygt gjennom farlige tider. Noe av skepsisen skyldes nok «tuttifrutti»-begrepets opphav. Det ble først brukt av Aftenposten-kommentator Kjetil B.

Hjemkjøp

I går kom opplagstallene for første halvår 2025 for landets aviser fra Mediebedriftenes Landsforening. Kombinert med lesertallene som kom i forrige uke, gir de et stabilt inntrykk, men med store underliggende strukturelle utfordringer. De færreste abonnementsavisene har vekst i digital lesning, og papirandelen faller. Likevel leser fremdeles 23 prosent av befolkningen en papiravis daglig. Klassekampen fortsetter den mirakuløse framgangen i et turbulent mediemarked og får et rekordopplag på 36.524, en vekst på 5,6 prosent. Avisa er landets tiende største avis målt i totalopplag og den tredje mest leste papiravisa i Norge, etter Aftenposten og VG, med over 100.000 lesere daglig. Finansavisen, Fædrelandsvennen og VG øker, mens Dagens Næringsliv går tilbake.