Marte Blikstad-balas har delt denne artikkelen med deg.

Marte har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattUtdanning

Alle elever fortjener lange tekster

Debattinnlegg om litteratur i skolen – særlig i en kulturavis som Klassekampen – pleier å ta til orde for mer lesing av litteratur. Derfor var det overraskende og forfriskende å lese lærerutdanneren Grethe Fatima Syéds innlegg 19. august, der budskapet tvert imot er at det er for mye litteratur i norskfaget. At elevene må lese litteratur i norsktimen, er visstnok å regne som et «overgrep».

Syéd er ikke den første til å stille spørsmål om litteraturens plass i norskfaget. Gjennom læreplanreformene på 2000-tallet har skjønnlitteraturen i stor grad mistet sin privilegerte posisjon, og lesing av sakprosatekster som essay og biografier er nå i prinsippet sidestilt med lesing av dikt, romaner og noveller. Læreplanens føringer er nok ennå ikke fullt ut realisert i klasserommene, men i sitt angrep på skjønnlitteraturens posisjon slår Syéd inn en dør som i hvert fall er halvåpen: Litteraturens plass er nok mer utsatt enn hun legger til grunn.

Mer problematisk er imidlertid Syéds kritikk av læreplanens krav om at elever skal lese hele verk – som hun feilaktig mener er ensbetydende med å lese romaner. Syéd hevder at mange elever i dag ikke er i stand til å lese en hel bok, og hvis skolen setter dem til å gjøre det, vil de mislykkes. En slik undervisning «skaper tapere, det skaper avmaktsfølelse, det skaper utenforskap og det skaper faktisk traumer». Intet mindre. For å sikre at alle elever kan være med, mener hun at skolen derfor bør «konsentrere seg om korte tekster i stedet».

Intensjonen om å inkludere alle er god og noe vi applauderer, men resonnementet bygger på en fullstendig misforståelse av hva utdanning handler om. Man går ikke på skolen for å gjøre det man allerede kan; man går der for å lære noe nytt. Elevene skal få erfare å lese lange tekster og hele verk i skolen nettopp fordi det er noe som de færreste av dem kan, men som alle trenger å erfare for å kunne ta videre utdanning og fungere i samfunnet for øvrig. I likhet med både hekkeløp, kakebaking og tegning er lesing slik at du blir bedre til det ved å gjøre det mye. Innimellom hører vi kulturrelativistiske skuldertrekk om at stadig mindre lesing skyldes naturlig utvikling i samfunnet: «Javel, så er vel den lange lesinga død, da.» Men aldri har vi vel hatt mer bruk for utholdenhet, dybde, analyse, refleksjon og kritisk tenkning?

«Man går ikke på skolen for å gjøre det man allerede kan»

Litteraturens plass og betydning i samfunnet blir ikke mindre av at vi ikke lar alle elever lese på skolen. Noe av det beste med den norske skolen er at den ikke segregerer elevene ut ifra sosiokulturell bakgrunn. Fellesarenaer som skolen, biblioteket, idrettsklubben og korpset får en enda større betydning når elevenes bakgrunn er mer heterogen enn i tidligere tider. Å lese sammen kan bygge fellesskap og nettopp integrere alle.

Pisa-undersøkelsen viser at stadig færre ungdommer leser på fritiden, og i norskfaget leser elevene kortere tekster enn elevene i våre nordiske naboland gjør i sine morsmålsfag. Ferske studenter rapporterer dessuten at de ikke opplever seg som studieforberedt når de går ut av videregående skole, og en av de største utfordringene for studentene er kravet om å lese mye og langt.

Elevene skal i tillegg til å studere, jobbe og være aktive medborgere, delta i samfunnet som medmennesker, venner, kollegaer, døtre, søsken og fedre. Gjennom litteraturen lærer vi oss å sette oss inn i andre menneskers tanker, handlinger, perspektiver og livssituasjoner. Og selv om det ikke er så enkelt som at man nødvendigvis blir snill av å lese, slik Syéd er inne på, kan litteraturen -sammen med god litteraturundervisning gi elevene mulighet til å forsøke å forstå og sette seg inn i andre menneskers tanker, handlinger, perspektiver og livssituasjoner. Forfattere av tekster brukt til slike formål i norskklasserommet, bør anse dette som en ære heller enn løgn, vold og overgrep.

Det kan hende at færre elever opplever å mislykkes på skolen hvis vi legger listen tilstrekkelig lavt. Men vil de ikke også lykkes dårligere i livet, hvis vi fratar dem muligheten til å erfare litterære møter gjennom det beste vi har av både sakprosa og skjønnlitteratur? Med hvilken rett skal vi ta fra alle elever muligheten til få oppleve noe utover det som tilfeldigvis fantes i bokhylla hjemme?

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Statsbudsjettet

Feiginger, MDG!

MDGs standhaftighet i budsjettforhandlingene var ikke sterkere enn at nedsettelse av en «omstillingskommisjon», som erstatter en annen kommisjon, var nok til å få superlativene fram i partiet. MDGs fanesak, en tydelig plan for utfasing av oljenæringen, er like mye i det blå som før forhandlingene. Et annet viktig punkt i MDGs program er havbunnen, utvinning og deponering. I budsjettforliket er det nei til gruvedrift på havbunnen i stortingsperioden. Det er vel ikke annet enn SV fikk gjennom i forrige stortingsperiode også. Nei, MDG, dette er for dårlig og skuffende. Jeg valgte i år å gå fra et langt liv på borgerlig side til MDG fordi jeg som fler og fler mener at norske politikere over en bred linje mangler klimasamvittighet og vilje til endringer – og at norsk olje og gass er en del av problemet. MDG påstår de er et blokk­uavhengig parti; at de før valget kunngjorde at de gikk inn for Jonas Gahr Støre som statsminister og et rødgrønt flertall på Stortinget for å unngå at Frp får makt, var noe jeg måtte ta med.

Nav

Nav-systemet trenger en storren­gjøring

Hanne Glemmestad stiller (25. november) mange betimelige spørsmål om det er mulig å lede Nav videre. Jeg var tidligere leder i Nav-systemet, og i 2010 ferdigstilte jeg en doktoravhandling om Nav-reformen. Oppgavens empiriske funn og resultater viste til flere forhold vel femten år tilbake som delvis kan forklare noe av bakgrunnen for dagens situasjon. Jeg beskrev blant annet dårlige forberedelser og opplæring, begrensede ressurser med stadige omstillinger i en oppsplittet og byråkratisk sentralt svakt ledet organisasjon, samt manglende intern kommunikasjon med rigid mål- og resultatstyring. De ansattes etatsbakgrunn preget fortsatt arbeidskulturen.

Ytre høyre

Vi bør være mye mer sjokkerte

Tommy Robinson, som egentlig heter Stephen Yaxley-Lennon, er ikke en marginal figur som tilfeldig har havnet i offentligheten. Han er en av de mest profilerte høyreekstreme aktivistene i Europa det siste tiåret. Han grunnla English Defence League (EDL), en gruppe kjent for voldelige demonstrasjoner, muslimfiendtlig propaganda og trakassering av minoriteter. Han er flere ganger dømt – for vold, bedrageri, bruk av falskt pass, for å ha trosset rettslige pålegg og for å ha publisert innhold som kan sette mennesker i fare. I 2021 ble han dømt for grov ærekrenkelse etter å ha spredt løgner om en syrisk gutt, noe som førte til massiv nettmobbing og trusler mot gutten og familien. Dette er mannen Document nå gir scene, plattform og forlag, ikke til tross for historikken hans, men på grunn av den. 9. desember får Oslo besøk av Robinson.