Midt i musikkenIntervju

Impro på planen

Bankvelv kom fra hver sin retning – jazzen og folkemusikken – og møttes et sted på midten.

JAZZTALENTER: Men det ligger tjukt med folkemusikk i bunnen av Bankvelvs prosjekt. Foto: Ole BørsetJAZZTALENTER: Men det ligger tjukt med folkemusikk i bunnen av Bankvelvs prosjekt. Foto: Ole Børset

Bankvelv, uten ‘h’, rett ut fra Griegakademiet – og en lang rekke andre prosjekter som blant annet Vestnorsk Jazzensemble og SYMRE – dere er valgt ut i forbindelse med talentsatsingen til Oslo Jazzfestival, som pågår denne uka. Hva innebærer det?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Festivalrapport

Protest­vibes

Årets utgave av Øya kjentes tidvis ut som to forskjellige festivaler.

Høstslepp!

Blant høstens mange slipp, er vi ekstra spente på disse.

Kommentar

Sommer over

Hva er årets sommerhit, selve sommersangen 2025? De kommer med forslag alle sammen – Pitchfork, Guardian, Billboard, Rolling Stone, NME og så videre. Men sannheten er at det ikke finnes noen årets sommerlåt. Jo, da. Tobias Sten og Ari Bajgora har preget den norske popsommeren. Men de slår ikke like godt at an i Syden, eller London, eller Paris, eller Tokyo, eller New York, slik som fjorårets bangers – som var over alt hele tida, og som ga den der fellesskapsfølelsen som god pop kan gjøre på sitt beste. 2024 bød på en hitsommer utenom det vanlige. For det første var det en brat summer, preget av hypen rundt Charli XCX, men enda mer framtredende på strømmelistene var Sabrina Carpenters «Espresso», Billie Eilish’ «Birds of a Feather», Kendrick Lamars Drake-diss «Not Like Us», Chappell Roans gjennombrudd «Good Luck, Babe!» og Shaboozeys drikkfeldige hickhop-hit «A Bar Song (Tipsy)». Samtlige låter har mer enn en milliard streams et år senere, og har hatt et langt liv på listene. Sommeren i fjor var såpass eksepsjonell at det kunne vært starten på noe – litt som Michael Jacksons suksess med «Thriller» banet vei for popens store gjennombrudd som sjanger, i 1983 og i 1984, med Madonna, Prince, etter hvert «Take on Me» og hundre andre megahits som alle fortsatt kan.