Essay

Helten vender tilbake

Mk.gee bruker overraskende knep for å føre rocken tilbake til begivenhetenes sentrum.

ANALOGI: Gitarmannen Mk.gee blir akkurat litt mindre tydelig av røyken han er innhyllet i. Sånn er det også på plate. Foto: Astrida Valigorsky/Getty ImagesANALOGI: Gitarmannen Mk.gee blir akkurat litt mindre tydelig av røyken han er innhyllet i. Sånn er det også på plate. Foto: Astrida Valigorsky/Getty Images

Er det et antivirusprogram, et middel for å reingjøre bilens interiør eller noe annet kjedelig: Mk.gee? Nei, det er navnet på alles forrykende nye gitarhelt fra New Jersey, og på lørdag gjester Mk.gee Øyafestivalen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Som i et speil

Den åndelige musikken til Arvo Pärt åpner for kontemplasjon, som lite annet i musikkhistorien – eller?

Kommentar

Det en gang lovende landet

For to hundre år siden var Amerika ung og lovende, i alle fall fra et europeisk perspektiv. Nå for tida markeres starten på utvandringa fra Norge til Amerika, også med flere markeringer av jubileet i norsk musikkliv. Riksscenen har Amerika på programmet, og på Nasjonalbiblioteket inviterer de til plateslipp, samtale og konsert. «Unnskyld meg, eg må berre lay down a bit», sa felespilleren Anund Roheim fra Bø i Telemark til meg en gang jeg besøkte han. Han var over åtti år, og var kommet hjem til gamlelandet etter en mannsalder i Midtvesten. Jeg ble så sjarmert av de tydelige spora av noe helt annet i det gamle bøheringsmålet. Og jeg ble desto mer sjarmert og fascinert da jeg fikk høre at den jevne amerikaner hadde streva hardt med å forstå noe som helst av hva Roheim sa.

Kommentar

Rak rygg

I retten skulle Kneecap få en smekk over fingrene. Det endte som en blemme for den britiske staten.