– Jeg tror mange av oss har vært litt forfjamset og ikke sett hva som kommer, sier tegneserieskaper og illustratør Flu Hartberg.
Mandag ettermiddag møter han Klassekampen i Grafills hus i Møllergata i Oslo sentrum. Her har illustratører og kunstnere samlet seg for å lage plakater og bannere med slagord mot tekgigantene.
Ideer rables ned på tavler og ark i et høyt tempo. Pensler renses og farger blandes. Den kreative stemningen er på topp, selv om alvoret munner i bakgrunnen.
Kulturarbeidere i Oslo har i år nemlig fått en ny parole å samle seg bak i årets 1. mai-tog: «Stans KI-tyveriet! Vern om opphavsretten».
Dette er en felles parole for illustratører, forfattere, musikere og designere som krever regulering av kunstig intelligens, og at åndsverkene deres blir beskyttet.
«Fingra av fatet»
Det er nevnte Hartberg som står bak initiativet til både parolen og plakatverkstedet. I forrige uke rykket han ut på Facebook mot bruk av kunstig intelligens i norske aviser. Det skjedde etter at både Finansavisen og Itromsø hadde trykket KI-illustrasjoner.


Hartberg mente det føltes som å bli sveket av sine egne. I intervju med Klassekampen etterlyste han bevissthet om temaet: «Jeg har begynt å få mer og mer tro på å lage litt faenskap, sånn at de ikke slipper unna med det.»
Et snev av «faenskap» kommer man ikke utenom når illustratørene legger siste hånda på verket før morgendagens tog. «Fingra av fatet», «Tyven, tyven skal du hete, for du stjal min opphavsrett» og «La meg skape! La meg leve» lyder noen av slagordene illustratørene drodler med.
– Lenge var disse KI-bildene så dårlige at vi lo av dem. Men nå kan man gå inn og be modellene lage tegninger i min stil. Da blir det plutselig kniven på strupen.
Drahjelp fra forfatterne
Illustratørene står langt fra aleine i kampen. De siste ukene har mer enn 500 forfattere signert på et opprop i regi av den Den norske Forfatterforening (DNF) mot de store tekgigantene. Forfatterne nekter at deres verker skal brukes til trening av KI uten godkjennelse.
Tidligere i år avslørte Klassekampen at mer enn 80 norske forfattere er representert i skyggebiblioteket Libgen. Databasen er ifølge The Atlantic blitt brukt i treningen av Metas Llama 3.
Det er brudd på opphavsretten, mener DNF.
Flu Hartberg, som løper mellom malingsbokser og tusjer mens han snakker med Klassekampens utsendte, er ikke i tvil om at det er et nytt kunstneropprør på gang.
«Det er aldri for seint å bli aktivist.»
— Flu Hartberg, tegneseriekunstner
– 100 prosent! Det er definitivt viktig at vi i ulike grupper som driver med åndsverk, slår oss sammen i denne kampen.
– Mange stygge ord
På gulvet, bøyd over et stort filtbanner, maler Else Krogh-Hansen med brei pensel. Hun er både maler og jobber med å illustrere skolebøker.
– Jeg også har opplevd misbruk av mine illustrasjoner og malerier. På nettet virker det som man er nøyere med å kreditere tekst og musikk enn bilder. Man viser ikke så mye respekt for bildekunst på den måten, sier hun.
Lenger inn i lokalet sitter Hedda Kverndalen, som illustrerer bokomslag til vanlig. Hun er akkurat i gang med å illustrere en ny plakat.
– Jeg tenker det må bli noe om merking av KI-genererte ting. Litt på samme måte som med retusjerte personer, der du nå ser en stor logo i bakgrunnen, så mener jeg at også KI-genererte ting burde ha tilsvarende merking. Det kan også sørge for at folk får mindre lyst til å bruke det.
– Er du som ung illustratør bekymra for framtida til faget?
– Jeg har allerede sett at forlag har begynt å bruke KI-genererte bilder på forsida av bøker.
– Hva tenker du om det?
– Det er mange stygge ord.
Første gang i toget
For eventuelle skuelystne blir Oslo-togets mest forseggjorte plakater å finne i pulje sju blant «andre kreative organisasjoner». Flu Hartberg har stor tro på at mange kulturarbeidere samler seg bak parolen – også de som ikke har gått i 1. mai-toget før.
– Det gjelder ikke minst meg selv. Jeg har ikke vært så flink til å gå i tog og bruke stemmen min før. Men det er aldri for seint å bli aktivist.