Essay

Forelsket i formspråk

Ideene spriker i alle kanter bak kulissene på «The Brutalist».

VANT: Daniel Blumberg vant Oscar for beste filmmusikk heller enn Volker Bertelmann, Clément Ducol og Camille, John Powell og Stephen Schwartz eller Kris Bowers. Foto: Evan Agostini / Invision / AP / NTBVANT: Daniel Blumberg vant Oscar for beste filmmusikk heller enn Volker Bertelmann, Clément Ducol og Camille, John Powell og Stephen Schwartz eller Kris Bowers. Foto: Evan Agostini / Invision / AP / NTB
Album

Daniel Blumberg

The Brutalist (Original Motion Picture Soundtrack)

Album

Milan Records

På tross av et prisdryss i forkant og ti nominasjoner, var det ikke norske Mona Fastvold, eller hennes partner Brady Corbet, som ble ropt opp til Oscar-podiet for filmen de henholdsvis skrev og regisserte, «The Brutalist». I tillegg til Adrien Brodys pris, var det helt på sin plass at den britiske musikeren og komponisten Daniel Blumberg (tidligere kjent fra det London-baserte indierockbandet Yuck) som skulle få mest heder og ære for filmarbeidet. En litt mutt og nervøs, skallet ung mann i helsvart Prada-dress tok imot den glinsende statuetten for Best Original Score.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Jubileum

Et enigma fyller femti

Lauryn Hill, hvor ble det av deg i alt mylderet?

Kommentar

Fytti katta

Når en låt laget av kunstig intelligens går viralt i Japan, står den i orgasmen, memen og sprudle-swingens tegn.

Intervju

Vake for verdens ende

Lankums motstandsmusikk er bekmørk, men bærer i seg gamle tradisjoner og en kime av håp.