Intervju

Kunstnerisk intelligens

Kunstig intelligens blir brukt til å lage mer av musikk som allerede finnes, men kan den bli brukt til å utforske det ukjente?

Mann og maskin: Espen Sommer Eide bruker KI i forlengelse av seg selv, og seg selv i forlengelse av KI. Foto: Kjersti SolbakkenMann og maskin: Espen Sommer Eide bruker KI i forlengelse av seg selv, og seg selv i forlengelse av KI. Foto: Kjersti Solbakken

Bruk av kunstig intelligens til kunst og musikk ble fort et fagforeningsspørsmål – kunstnere og musikere frykter å få arbeidsvilkårene sine endret, og i verste fall bli erstattet av maskiner. Er det allerede i full gang? Teknologien er i hvert fall i flittig bruk i mye annen medieproduksjon, og til og med Sporveien har tydd til robotikk for markedsføringsformål. Det innebærer likevel visuelle fremstillinger – illustrasjoner. Hva skjer når KI brukes til å generere lyd: Blir det bare gamle sanger om igjen?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Intervju

Midt i Mellem

Kristin Mellem ser frem til en musikalsk feiring av Kvenfolkets dag på søndag.

Kommentar

Han er fri

Sturgill Simpsons kontrærimpuls har tatt ham med på en lang, besynderlig reise uten svar, men med minst ett repetert spørsmål: hvorfor ikke? I starten av denne uka var vandreren Simpson og hans band innom Sentrum Scene i Oslo, der de i tre timer satte døra på vidt gap for den søkende, velklingende virtuositeten. Og, jo da, tre timer med (rocke)konsert på en mandag er mye, særlig hvis du forventer outlaw-country à la Waylon Jennings og får et evig groove à la Grateful Dead. Men noen ganger kan du ikke gi publikum det de vil ha – du må gi dem det de trenger. Og denne trengte i hvert fall jeg. Etter americana-gjennombruddet midt på 2010-tallet, ble Sturgill Simpson plassert på en pidestall han raskt hoppet ned fra. Som han i 2019 sang med en viss forakt på «Fastest Horse in Town», låta som rundet av Oslo-konserten: Everybody’s trying to be the next someone. For Simpson vil ikke være det neste navnet på alles lepper; han er snarere besatt av å få til something, og dette noe kan ikke defineres utenfra, av andre.

Essay

Hva er klassisk musikk?

Et muntert forsøk på å nærme seg et av de store spørsmålene.