Midt i musikkenIntervju

Lokal­tea­tralsk

Ragnhild Risnes spilte på Trondheim Calling i går, med fersk satirisk visepop om Reitan-familien i bagasjen

PÅ ÅSTEDET: Ragnhild Risnes i speilsalen i Hotel Britannia i Trondheim, der hennes nye singel "Brukt på Brittania" utspiller seg. Foto: Hanna FauskePÅ ÅSTEDET: Ragnhild Risnes i speilsalen i Hotel Britannia i Trondheim, der hennes nye singel "Brukt på Brittania" utspiller seg. Foto: Hanna Fauske

Hei hei! Og god festivalhelg. Det vil si – når dette er på trykk har du allerede spilt din konsert under Trondheim Calling, på Moskus i går. Hvordan tror du det har gått?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Intervju

Samisk i samspill

Når joik tas inn i akademia, må det tas inn i kroppen først.

Intervju

Naturkraft

I elektronisk duo med produsent Tuomas Norvio, vil artist og joiker Hildá Länsman spille ut naturen i musikken, holistisk og uten kompromisser.

Ved veis ende

Marianne Faithfull (1946-2025)

Da Marianne Faithfull sto på den nesten mørklagte scenen på konsertstedet The Voice i Oslo i mai 1990, besto lydprøven hennes bare av noen få ord, gjentatt igjen og igjen: Life. Death. Rat poison. Hun var datter av en baronesse, og kom fra en aristokratisk familie fra Østerrike. Men hun vokste opp i fattigdom i London og Reading alene med moren. En slektning var forfatteren Leopold von Sacher-Masoch, som ga oss opphavet til ordet masochisme gjennom den erotiske romanen «Venus in Furs» – inspirasjonen for et av Velvet Undergrounds beste øyeblikk. Det er fascinerende å følge Faithfulls utvikling som musiker og menneske, der hun gikk fra det ungpikeaktige til en eldre kunstners perspektiv. Fra det uskyldige som preget popmusikken i første halvdel av sekstitallet til mørket og skyggene som fulgte med den psykedeliske perioden.