Essay

Kom tilbake

Paul McCartneys live-karriere nærmer seg slutten. På O2 Arena lot han selve bandet, rockestemmen og den levende musikkhistorien være de største stjernene.

SIR PAUL PÅ O2: I London før jul viste 82 år gamle McCartney at han fortsatt kan, selv om stemmen er borte vekk. Foto: Jim Dyson / Getty Images EuropeSIR PAUL PÅ O2: I London før jul viste 82 år gamle McCartney at han fortsatt kan, selv om stemmen er borte vekk. Foto: Jim Dyson / Getty Images Europe

Når jeg skal til Greenwich, liker jeg best å ta båt nedover Themsen. Det er en flott måte å se Londons gamle og nye skyline på. Tidligere på dagen var jeg innom Abbey Road, ruslet bort til Paul McCartneys hus like i nærheten og snakket litt med fans som hang utenfor. Når båten passerer Tower Bridge gjenskapes dermed dagens andre platecover, Wings’ «London Town» fra 1978.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Nyhet

Tenkepause

Har hiphopen mistet sin posisjon som pop­kulturens hitkvernende tyngdepunkt?

Intervju

Ei trekning mot indie

Mindre indieselskap, som er tettare på artisten, vil bli vanlegare framover. Det trur Mathilde Orlien i Lun Music.

Kommentar

Farvel musikk?

Dette er min siste spalte her i Musikkmagasinet. De siste elleve årene har jeg én gang i måneden skrevet om musikk, bransje, festivaler og de siste årene: oljas klamme grep om norsk kulturliv. Skriveoppdraget begynte samtidig med at jeg flyttet fra Oslo, og jobben som miljøsjef for Øyafestivalen, til Vang i Valdres for å bli sjef for Vinjerock. Jeg leser gjennom noen av de gamle spaltene og ser at alt og ingenting har endret seg. I november 2014 skrev jeg rystet om oljeminister Tord Lien snøvlete sceneopptreden på middagen til klimaarrangementet Zerokonferansen. «I utlandet hyller de meg mens her hjemme får jeg bare kjeft». I november 2015 sparket jeg inn åpne dører og skrev at Karpe er Norges viktigste band. Og sånn fortsatte det, måned etter måned, om musikk, fjell og miljø.