Essay

Kom tilbake

Paul McCartneys live-karriere nærmer seg slutten. På O2 Arena lot han selve bandet, rockestemmen og den levende musikkhistorien være de største stjernene.

SIR PAUL PÅ O2: I London før jul viste 82 år gamle McCartney at han fortsatt kan, selv om stemmen er borte vekk. Foto: Jim Dyson / Getty Images EuropeSIR PAUL PÅ O2: I London før jul viste 82 år gamle McCartney at han fortsatt kan, selv om stemmen er borte vekk. Foto: Jim Dyson / Getty Images Europe

Når jeg skal til Greenwich, liker jeg best å ta båt nedover Themsen. Det er en flott måte å se Londons gamle og nye skyline på. Tidligere på dagen var jeg innom Abbey Road, ruslet bort til Paul McCartneys hus like i nærheten og snakket litt med fans som hang utenfor. Når båten passerer Tower Bridge gjenskapes dermed dagens andre platecover, Wings’ «London Town» fra 1978.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Ved veis ende

Jimmy Cliff (1944–2025)

Det er fullt mulig å argumentere for at Jimmy Cliff var den viktigste enkeltpersonen i reggaens ekspansjon, fra Jamaica og til verden. Ingen vil påstå at han var større enn Bob Marley, som Cliff ble kjent med i oppveksten og hjalp til sin første platekontrakt, men han banet vei – særlig med filmen og soundtracket til «The Harder They Come» fra 1972. Dette var den første jamaikanske spillefilmen, der Cliff – i rollen som den lovløse «rude boy’en» og håpefulle artisten Ivanhoe «Ivan» Martin – setter reggae på kartet. Som det heter i The Clash-klassikeren «Guns of Brixton», utgitt i 1979: You see, he feels like Ivan / Born under the Brixton sun / His game is called survivin’ / At the end of «The Harder They Come». Filmens lydspor viste fram en miks av ska, rocksteady og halvfersk reggae, inkludert tre briljante spor av Cliff selv: det helt nye tittelkuttet samt de noe eldre «You Can Get It If You Really Want» og «Many Rivers to Cross», fra henholdsvis 1970 og 1969. Jimmy Cliff var nemlig allerede en stjerne på Jamaica da han ble med i «The Harder They Come». Han hadde sine første lokale ska-hits helt tilbake i 1962, med «Hurricane Hatty» og «Miss Jamaica», og viste seg tidlig som en sterk tematisk låtskriver. Passende derfor at noe av den første internasjonal oppmerksomheten kom med en protestsang om Vietnamkrigen. «Vietnam» fra 1969, utgitt etter at Cliff flyttet til Storbritannia for en periode og signerte platekontrakt med Island, havnet på listene i flere europeiske land.

Intervju

Ikke bare Beatle­ma­nia

I Sigbjørns Stabursviks nye bok ser vi norsk 1960-tallshistorie gjennom The Beatles-prismet.

Jubileum

Opry i hundre

Countryens store radio-institusjon holder tradisjonene ved like, år etter år.