Kulturuka

Inter­nettjenta som ble skurk

Fra indie-ikon til Musk-muse: Grimes viser hvordan kunsten påvirkes når kunstneren blir en offentlig merkevare.

Før Musk: Den kanadiske artisten Grimes framsto en gang som en raring som lagde atmosfærisk musikk fra jenterommet. Her ses hun i Paris under en Chanel-visning i 2013. Foto: LOIC VENANCE, AFP/NTBFør Musk: Den kanadiske artisten Grimes framsto en gang som en raring som lagde atmosfærisk musikk fra jenterommet. Her ses hun i Paris under en Chanel-visning i 2013. Foto: LOIC VENANCE, AFP/NTB

Iscenesettelse har alltid vært en del av kunstnerens arbeid. For mange kunstnere – som ofte mer private og selvbevisste enn influenseren i gata – kan det være en utmattende oppgave å reklamere for seg selv. Vi er ikke alle fødte selgere. Bare de virkelig store har råd til å la være å iscenesette seg gjennom sosiale medier i dag. Å velge bort selvpromotering er for alle andre en risikosport – i praksis rein selvsabotasje.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Utdanning

Lønnskutt, oppsi­gelser og uthenging av forskere: Slik er den nye hverdagen til argen­tinske akade­mi­kere under president Javier Milei.

Teater

Tidligere Ap-statsråd Gudmund Hernes kaster seg inn i debatten om Natio­nal­thea­tret: – Man kan ikke utrede seg bort fra å ta en beslutning.

Bøker

Fire av Norges ti beste unge forfattere har bare skrevet én bok. Utenkelig for 20 år siden, mener Espen Stueland.