Kulturuka

Inter­nettjenta som ble skurk

Fra indie-ikon til Musk-muse: Grimes viser hvordan kunsten påvirkes når kunstneren blir en offentlig merkevare.

Før Musk: Den kanadiske artisten Grimes framsto en gang som en raring som lagde atmosfærisk musikk fra jenterommet. Her ses hun i Paris under en Chanel-visning i 2013. Foto: LOIC VENANCE, AFP/NTBFør Musk: Den kanadiske artisten Grimes framsto en gang som en raring som lagde atmosfærisk musikk fra jenterommet. Her ses hun i Paris under en Chanel-visning i 2013. Foto: LOIC VENANCE, AFP/NTB

Iscenesettelse har alltid vært en del av kunstnerens arbeid. For mange kunstnere – som ofte mer private og selvbevisste enn influenseren i gata – kan det være en utmattende oppgave å reklamere for seg selv. Vi er ikke alle fødte selgere. Bare de virkelig store har råd til å la være å iscenesette seg gjennom sosiale medier i dag. Å velge bort selvpromotering er for alle andre en risikosport – i praksis rein selvsabotasje.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Film

Netflix vil kjøpe Warner Bros. Det kan få store konse­kvenser for både publikum og filmar­bei­dere, sier redaktør Kjetil Lismoen.

Kulturtirsdag

Blant Nord-Europas «gam­le­byer» angir Warszawas tonen. Men også den er en fri rekon­struksjon – og har den moderne metropolen rett under seg.

Medier

Forfattere kaller omleg­gingen av Fritt Ord «nyli­be­ra­lis­tisk» og «brutal». Ifølge Hilde Østby er den også helt unødvendig.