I mars vedtok Datatilsynet at Nav måtte betale hele 20 millioner kroner i gebyr for å ikke ivareta brukernes personvernrettigheter. Nav klaget på vedtaket, og da Personvernnemnda i desember behandlet saken, vant Nav fram.
Nemnda vedtar å oppheve fem av elleve pålegg Datatilsynet kom med overfor Nav, og ikke minst, selve boten. Nav-direktør Hans Christian Holte er fornøyd med utfallet.
– Datatilsynet hevdet at Nav hadde brutt personvernlovgivningen med viten og vilje, altså med forsett. Vi er svært fornøyde med at nemnda ikke finner grunnlag for en slik konklusjon, noe som også gjør at det heller ikke er grunnlag for overtredelsesgebyret, sier han.
Datatilsynet har gjennomført flere tilsyn for å undersøke om Nav har gode nok systemer for å ivareta brukernes personvern. Nav har sensitive personopplysninger om alle norske borgere, som er underlagt strenge personvernregler.
Uklart vedtak
Datatilsynet konkluderte med at Navs systemer ikke er gode nok, ikke minst fordi måten Nav er organisert på, innebærer at svært mange ansatte får vide fullmakter til å gå inn i brukeres personlige opplysninger.
Nav sa seg enig i deler av kritikken fra tilsynet og hevdet i sin klage at de jobber med å rette opp i problemene. Men Nav mente også at tilsynet ikke hadde grunnlag for idømming av overtredelsesgebyret på 20 millioner.
Mangler tillit
Nemnda kom til at Datatilsynets pålegg var uklart formulert, og at de i flere tilfeller ikke var godt nok begrunnet. Dermed ga de Nav medhold i store deler av klaga.
– Personvern er et grunnleggende viktig hensyn å ivareta i Nav, og noe vi jobber med hver eneste dag. Derfor er det løpende samarbeidet med Datatilsynet viktig for oss, og et samarbeid som jeg opplever som konstruktivt. Når det gjelder de konkrete avvikene Datatilsynet pekte på, var vi langt på vei enige, og de avvikene jobber vi godt med og følger opp, sier Holte.
Klassekampen har tidligere skrevet om leder av AAP-aksjonen Elisabeth Thoresens konflikt med Nav. Innsyn i hennes logg viste et stort antall oppslag i hennes opplysninger, av en rekke ulike Navansatte. Hun mener oppslagene er uberettigede og klaget til Datatilsynet. Nav mener Thoresens personvern ikke er brutt, og at oppslagene har hatt tjenestelig grunnlag.
Datatilsynet avslo å behandle hennes sak spesielt, men mente tematikken var omfattet av tilsynets vedtak mot Nav. Når tilsynets vedtak nå i stor grad er omgjort, er Thoresen skuffet.
– Det er så klart skuffende at nemnda mener at tilsynet ikke har anvendt lovverket riktig. Men jeg ser ikke dette som noen frifinning av Nav. Det er fortsatt sånn at Nav-ansatte går inn i fagsystemene og søker opp oss. Tiltroa til systemet sliter jeg veldig med, sier hun.
– Jeg tror Nav vil gjøre det de kan for å bruke dette i sin favør, og der igjennom bare fortsette som før, som igjen kan gi flere brudd på vårt personvern.