EssayKrimspeilet

Belfast Noir

The Troubles har satt dype spor i irsk kriminallitteratur.

Vold og hverdag: Ei lita jente går forbi en butikk som annonserer salg på grunn av brannbombing, i Belfast i 1981. Foto: Paul Martin LesterVold og hverdag: Ei lita jente går forbi en butikk som annonserer salg på grunn av brannbombing, i Belfast i 1981. Foto: Paul Martin Lester

I september, på toget fra Galway til Dublin, satt jeg med Eoin McNamees roman «Resurrection Man» fra 1994. Omslagsbildet er hentet fra filmen med samme navn fra 1998, et dystert portrett av en stirrende ung mann. Da konduktøren kom gående, la jeg boka fra meg og fisket billetten fram. Han tok imot, klipte med tanga si – og da han så boka ved siden av meg, lyste han opp: «I’ve seen that». Han snakket om filmen, men lurte på om boka var like god.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Vitsen med bokan­mel­delser er ikke å få folk til å lese.

Nordisk råd

I to tiår hadde Island en fjern­syns­fri dag i uka. Nå er holdningen til ny teknologi en annen.

Intervju

Frihets­be­grepet har lange røtter, hevder Quentin Skinner. Han minner om at det fantes frihet før libe­ra­lismen.