Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Fordeler og ulemper

I Klassekampen torsdag 31. oktober kritiserer forskere ved Oslomet dagens læreplaner i skolen, og mener de bør endres. Forskerne skriver at hovedutfordringen med kompetansemålbaserte læreplaner, er at de ikke definerer hvilket faginnhold som er viktig for den enkelte elev og for samfunnet. Vi er enige i at det er krevende å finne en god balanse mellom kunnskap og kompetanse i læreplanene. Samtidig mener vi det er for tidlig å trekke bastante konklusjoner om hvordan LK20 fungerer, og hva som kan være løsninger på utfordringer.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet fra 2006 (LK06) var en ny type læreplan i Norge. LK06 hadde tydeligere mål for det elevene skulle lære. Dette er videreført i læreplanverket fra 2020 (LK20 og LK20 samisk). Som forskerne nevner, var mål- og resultatstyring og internasjonal kompetansetenkning en del av bakgrunnen. Endringene i læreplanene var også et svar på kritikken mot L97. Mange mente den læreplanen hadde for omfattende og detaljert innhold, og at undervisningen ofte la mer vekt på hva elevene skulle gjøre enn hva de skulle lære. Det er mange meninger om hva som er relevant i fagene, og det som velges ut skal kunne stå seg over tid og i ulike sammenhenger. Relativt åpne læreplaner ivaretar prinsippet om å legge beslutninger om skolens innhold så nær de det gjelder som mulig, og å ivareta lokalt og pedagogisk handlingsrom.

Forskerne peker på noen relevante utfordringer. Med LK20 er målsettingen at læreplanene både skal gi tydelig retning og pedagogisk handlingsrom, uten å bli for åpne eller for detaljstyrende. Det er viktig å diskutere hvordan denne balansen har blitt. Vi følger implementeringen tett gjennom flere forskningsprosjekter. Resultatene viser så langt at det er ulikt syn på tolkningsrommet i læreplanene. Tre av fire lærere svarer at læreplanene gir en god beskrivelse av hva elevene skal lære.

Da læreplanene ble utviklet, var det mange fra utdanningssektoren som ga innspill. Vi ønsker fortsatt en bred offentlig samtale om læreplanen og innholdet i skolen. Foreløpig har læreplanene bare vært i bruk noen få år. Kommuner, skoler og lærere uttrykker behov for ro til å jobbe med læreplanverket over tid. Derfor anbefaler vi ikke større endringer i læreplanene før vi får et helhetlig bilde fra evalueringen.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Renholdernes dag

Fra applaus til glemsel

I dag markerer vi Renholdernes dag. En yrkesgruppe som under pandemien ble hyllet for sitt viktige arbeid. De stod i front for å hindre smittespredning, og sikret beredskapen. Nå virker det som at mange har glemt denne hyllesten, og flere kommuner kutter i renholdet. Forsvarlig og godt renhold er helt avgjørende for at samfunnet vårt skal fungere. Renholdere er ikke bare de som holder omgivelsene rene. De er fagfolk med kompetanse som hindrer smitte, forebygger sykdom og sikrer et trygt miljø – på sykehus, skoler, barnehager, i offentlig transport og alle andre arbeidsplasser. Da er trenden vi ser med kutt og konkurranseutsetting veldig bekymringsfull.

Kommunikasjonsdirektører

Skadelig kunnskaps­løshet, Skurdal

Sjefredaktøren i Klassekampen trenger visst et grunnkurs om hva kommunikasjonsfaget er – og ikke er. I en kommentar 25. november stiller ansvarlig redaktør Mari Skurdal spørsmål ved selve eksistensen til kommunikasjonsdirektører i staten. Det er oppsiktsvekkende av en redaktør som vi må forvente har en elementær forståelse av hvordan samfunnet i 2025 fungerer. Skurdal påpeker at det knapt fantes en kommunikasjonsdirektør rundt årtusenskiftet. Det stemmer. Den gang var tittelen informasjonssjef.

Vietnam

Aktivist fryktar tortur

Ein modig aktivist for menneskerettar er i ferd med å bli utlevert frå Thailand og sendt tilbake til heimlandet Vietnam. For sju år sidan flykta han og familien for å unngå fengsling i Vietnam. No er frykta at han vil bli torturert, sidan Vietnam alt har stempla han som terrorist. 33 år gamle Y Quynh Bdap har heilt sidan han var 16 vore modig aktivist for religionsfridom og andre menneskerettar for fleire folkegrupper på Det sentrale høglandet sør i Vietnam. Folkegruppene er sidan det franske kolonistyret blitt kalla montagnard – fjellfolka. Gjennom Montagnard Stand for Justice har Bdap mellom anna levert rapportar til FN om undertrykking i Vietnam. I juni i fjor vart Bdap arrestert i Thailand, dit han flykta i 2018 for å unngå fengsel i Vietnam. Han vart internert etter at Vietnam kravde Bdap utlevert.