Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Fordeler og ulemper

I Klassekampen torsdag 31. oktober kritiserer forskere ved Oslomet dagens læreplaner i skolen, og mener de bør endres. Forskerne skriver at hovedutfordringen med kompetansemålbaserte læreplaner, er at de ikke definerer hvilket faginnhold som er viktig for den enkelte elev og for samfunnet. Vi er enige i at det er krevende å finne en god balanse mellom kunnskap og kompetanse i læreplanene. Samtidig mener vi det er for tidlig å trekke bastante konklusjoner om hvordan LK20 fungerer, og hva som kan være løsninger på utfordringer.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet fra 2006 (LK06) var en ny type læreplan i Norge. LK06 hadde tydeligere mål for det elevene skulle lære. Dette er videreført i læreplanverket fra 2020 (LK20 og LK20 samisk). Som forskerne nevner, var mål- og resultatstyring og internasjonal kompetansetenkning en del av bakgrunnen. Endringene i læreplanene var også et svar på kritikken mot L97. Mange mente den læreplanen hadde for omfattende og detaljert innhold, og at undervisningen ofte la mer vekt på hva elevene skulle gjøre enn hva de skulle lære. Det er mange meninger om hva som er relevant i fagene, og det som velges ut skal kunne stå seg over tid og i ulike sammenhenger. Relativt åpne læreplaner ivaretar prinsippet om å legge beslutninger om skolens innhold så nær de det gjelder som mulig, og å ivareta lokalt og pedagogisk handlingsrom.

Forskerne peker på noen relevante utfordringer. Med LK20 er målsettingen at læreplanene både skal gi tydelig retning og pedagogisk handlingsrom, uten å bli for åpne eller for detaljstyrende. Det er viktig å diskutere hvordan denne balansen har blitt. Vi følger implementeringen tett gjennom flere forskningsprosjekter. Resultatene viser så langt at det er ulikt syn på tolkningsrommet i læreplanene. Tre av fire lærere svarer at læreplanene gir en god beskrivelse av hva elevene skal lære.

Da læreplanene ble utviklet, var det mange fra utdanningssektoren som ga innspill. Vi ønsker fortsatt en bred offentlig samtale om læreplanen og innholdet i skolen. Foreløpig har læreplanene bare vært i bruk noen få år. Kommuner, skoler og lærere uttrykker behov for ro til å jobbe med læreplanverket over tid. Derfor anbefaler vi ikke større endringer i læreplanene før vi får et helhetlig bilde fra evalueringen.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Forlagsbransjen

Okto­ber­brevet 2025

Vi, undertegnede Oktoberforfattere, ønsker med dette å gi en uttalelse i forbindelse med at Forlaget Oktobers majoritetseier, Aschehoug AS, er lagt ut for salg. Vi henvender oss til nåværende eier og til potensielle kjøpere av Aschehoug og/eller Forlaget Oktober. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på hva Oktober er for oss, og hvilken betydning det har og har hatt for våre forfatterskap. Vårt engasjement må sees som en tillitserklæring til det Oktober vi kjenner, en tillitserklæring til den autonome redaksjonelle linjen og markedsmessige stillingen som har vært og er Forlaget Oktobers identitet. Forlaget Oktobers eiere har forstått og respektert at redaksjonell autonomi er en forutsetning for forlagets litterære posisjon nasjonalt og internasjonalt. Forlaget Oktober har benyttet autonomien til å sette høye og krevende litterære standarder for sine utgivelser, og har alltid vært rede til å utvikle disse. Rundt denne virksomheten har forlaget, gjennom mange års bevisst, møysommelig og målrettet arbeid, bygget opp et litterært miljø av forfattere, oversettere, konsulenter, bokdesignere, redaktører og språkvaskere.

Israel og palestina

Har Norge glemt pale­stinske barn på FNs barnedag?

20. november er FNs internasjonale barnedag. Det er nå 36 år siden FNs konvensjon om barns rettigheter ble vedtatt, også av Israel og Norge. Alle barn har de samme rettighetene. De er født frie og er like mye verdt. De har rett til beskyttelse, best mulig helsehjelp og nok mat og drikke. Og de har rett til å gå på skole, til lek, fritid og hvile.

Toll

Vær litt hyggelig, EU?

Nå innfører EU toll som kan koste mange norske arbeidsplasser. Kanskje ville det da for regjeringen være fornuftig å minne EU om hvilken betydning norsk olje, gass og kraft har? EUs utenrikskomité kom nettopp med en uttalelse om at de ønsker Island og Norge inn i EU. De sier også at norsk olje og gass og krafthandel gjennom kabler er «uvurderlig for EUs energisikkerhet». Norge leverer 25–30 prosent av EUs gassimport, en kritisk del av unionens energisikkerhet. Så derfor, Støre: Hvorfor ikke be EU være litt hyggelig til gjengjeld når Norge leverer dem noe de selv kaller uvurderlig, noe de bare må ha?.