Skole
Norm og lærermangel
På første side kunngjør Klassekampen 3. februar at «35 prosent av kommunene bryter med normen for lærertetthet», som fastlegger hvor mange elever det kan være per lærer på ulike klassetrinn. Men det er ikke dette som er det største problemet i norsk grunnskole, det er at 84 prosent av kommunene ifølge grunnskolestatistikken ikke har nok lærere til at alle timer kan gis av lærere med godkjent utdanning.
Faktisk er det slik at dersom flere av de 35 prosentene som bryter lærernormen, skulle følge den, ville situasjonen forverres i Utkant-Norge, hvor lærermangelen er størst. Det følger av den oversikt over verstingene i Klassekampens oversikt: Det er i sentrale strøk, Vestfold, Rogaland og Innlandet, at normen oftest brytes. I utkantene er klassene mindre.
Utdanningsforbundets leder hevder at «[…] kommunene som ikke klarer å oppfylle normen, ikke prioriterer godt nok». Dette er å fortegne situasjonen.
Karl Øyvind Jordell