– Det skremmer nok livskiten ut av mange hundre mennesker som er redde for å miste jobben sin, sier skuespiller Ellen Horn.
Fra 1992 til 2000 var hun teatersjef ved Nationaltheatret. Nåværende teatersjef Kristian Seltun varslet i går om masseoppsigelser ved teateret om finansministeren får det som han vil.
Annonse
Trygve Slagsvold Vedum (Sp) mener den storstilte planen om å bygge en ny hovedscene under bakken på Tullinløkka, er altfor dyr og må skrotes. I stedet for å bruke ti milliarder kroner vil han bruke tre,
med mulighet for å gå opp til fem.
Horn synes det høres rart ut at det skulle sette arbeidsplasser i fare.
– Nationaltheatrets fagmiljø av uerstattelig teaterkompetanse er sårbart og må selvsagt tas vare på i en rehabiliteringsfase. Å finne andre alternative spillesteder er avgjørende, men kan da ikke være umulig? spør Horn.
Enig med Vedum
Den tidligere teatersjefen var også kulturminister for Arbeiderpartiet i 2000 og 2001. Horn er glad for at hun ikke har den vanskelige jobben med å avgjøre Nationaltheatrets framtid og tar forbehold om at hun ikke kjenner alle detaljene i prosessen.
– Jeg synes dette er innmari vanskelig. Jeg stiller meg tvilende til å bygge et nytt teater på Tullinløkka før man starter på rehabiliteringen av Nationaltheatret.
– Det er viktig for meg at det gamle teateret reddes først, og det haster veldig. Så det er jo det positive med det Vedum sier, men jeg er litt sjokkert over at han tror rehabiliteringen bare vil koste tre milliarder, sier Horn.
– Det høres likevel ut som at du er litt enig med Vedum?
– Ja, egentlig. Jeg mener det haster å komme i gang med rehabiliteringen, og jeg kan ikke skjønne at man ikke skal klare å finne andre løsninger i overgangsfasen.
Horn mener man ikke skal forvente like store egeninntekter i rehabiliteringsfasen og foreslår at teateret spiller andre steder en periode.
– Vi spilte for eksempel på Chat Noir etter Nationaltheatret-brannen i 1980. Hva med å «låne» Drammens teater i en periode? De kunne også i en periode dratt på turné. Det hadde vært kjempekult for flere i landet å se Nationaltheatret-forestillinger.
Sier forslaget er urealistisk
Men slett ikke alle deler Horns oppfatning. NRK-kommentator Inger Merete Hobbelstad mener debatten som har fulgt Vedums uttalelser, er preget av manglende realisme.
– Nationaltheatret må ha et sted å være når bygget pusses opp. Flere innvender at Oslo er en by med mange scener og foreslår å bruke en av dem, men hvis man har fulgt denne saken, vet man at det er utredet for lengst at ikke er mulig, sier Hobbelstad.
Annonse
– Men må de ha like høy aktivitet i oppussingsperioden? De har jo andre scener å spille på.
– De har én scene. Alle de andre ryker. Det er en organisasjon med 280 ansatte, og det som holder dem i arbeid, er at de spiller rundt 700 forestillinger i året.
– Skal de permitteres? Skal de gå på trygd? Skal de prøve å finne seg jobb andre steder? Jeg har til gode å høre et realistisk svar på hva disse menneskene skal gjøre mens oppussingen pågår, sier hun.
– Kunne ikke tro det
Også Mari Røsjø, leder for Fagforbundet teater og scene, mener utspillet til Vedum er kunnskapsløst.
«Å finne andre spillesteder kan da ikke være umulig?»
— Ellen Horn, skuespiller
– Jeg kunne ikke tro det jeg hørte. Det vil ikke være noen framtid for Nationaltheatret hvis han får dette gjennom. Det er ikke mulig å spille moderne teater hvis man bare skal restaurere bygningen antikvarisk, sier hun.
Annonse
– Tre milliarder er jo en betydelig sum. Hvorfor skal ikke det være mulig?
– Man kan selvfølgelig få til mye med den summen, men det er et ekstremt stort etterslep. Her bør man tenke langsiktig. Denne investeringen kan bli et kjempeløft for hele det norske kulturlivet.
Røsjø representerer blant annet dem som jobber med teknikk, kostyme og verksted på Nationaltheatret. Hun synes finansministerens forslag om å leie eksisterende scener i Oslo mens teateret rehabiliteres, er «helt urealistisk». Hun frykter at flere av de ansatte vil måtte finne seg nye jobber hvis han får viljen sin.
– Myndighetene har et ansvar for å ivareta små, verneverdige fag. Man kan ikke bare knipse og få det tilbake igjen når teateret står ferdig rehabilitert.
– Historieløst eksperiment
William Nygaard, tidligere Aschehoug-sjef og styremedlem ved Nationaltheatret, har også engasjert seg i debatten. Han hevder at teatersjef Kristian Seltuns reaksjoner, vitner om en leder som mangler åpenhet og oversikt.
– Når han nå også truer med masseoppsigelser, er det å håpe at han ikke har gitt opp jobben. Forståelsen av at Nationaltheatret er minst like viktig for publikum og det offentlige Norge som for skuespillerne, ser ut til å være fortrengt, sier han.
– Et langt breiere søk med rett ekspertise vil vise at det finnes flere mulige kombinerte løsninger, blant annet ved å sette opp en hall, for eksempel på Kontraskjæret, supplert med å leie scene hos Folketeateret og flere andre gode temporære løsninger.
Under byggeperioden vil ikke forholdene for skuespillerne og publikum være ideelle, medgir Nygaard. Han mener det bør undersøkes hvor langt det er mulig å komme med et budsjett på 4–5 milliarder kroner og en prosjektperiode på seks til åtte år.
Han mener rekkefølgen i dagens plan er feil.
– Først må hovedscenen reddes og moderniseres til et fremragende nivå. Det er plass nok til utvidelse. Da vil fantasiprosjektet på Tullinløkka framstå som et historieløst eksperiment.