Intervju

Syn og Zeyne

Det er spennende tider for popmusikk i Midtøsten, sier Oslo World-aktuelle Zeyne. Men tordenskyene kaster lange skygger over nettopp dette.

TIL OSLO WORLD: Popartisten Zeyne, med palestinsk bakgrunn, har gått mange runder med seg selv før hun bestemte seg for å komme tilbake til musikken. Foto: Zaid LoziTIL OSLO WORLD: Popartisten Zeyne, med palestinsk bakgrunn, har gått mange runder med seg selv før hun bestemte seg for å komme tilbake til musikken. Foto: Zaid Lozi

Siden festivalen startet opp i 1994 har Oslo World hatt som mål for øye å bringe verden til Oslo og Oslo til verden. Godheten i oppdraget og tretti år med suksess til tross, forteller munnhellingen kanskje også noe om de statiske grensedragningene man manøvrerer seg mellom i kulturlivet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Et annet NRK er mulig

Jeg hører sjelden på radio. I denne jobben, i et musikkmagasin som har som mål å romme mye, går lyttetida med til annet. Så hvem er jeg til å si at NRK ikke burde gitt opp P13, eller radioprogrammer som «Spillerom», «Jazzklubben», «Y2K», «Hegstad», «Musikkreisen» og «Klassisk vorspiel»? Faktum er uansett at NRK nå har døpt om P13 til P3 Musikk. I den forlengelse avvikler de i løpet av inneværende år noen av sine mer nisjepregete spesialistprogrammer. «Endringene kommer som følge av nedgang i lytting på lineær radio», står det på NRKs nettsider. Musikksjef Mats Borch Bugge sier i en uttalelse at «NRK gjør nå et krafttak for å fornye musikkinnholdet, tilpasset den verden vi er del av». Urørt-universet, der ferske artister får eksponering via NRKs flater, vil utvides til å «inkludere talenter innenfor både klassisk musikk, folkemusikk og den utvidede jazzen og samtidsmusikken», står det i en pressemelding.

Konsert

Åge er sjefen

I Trondheim tok Åge & Sambandet farvel med et brak og en vals.

Album

Bredde­kunst

Isabelle Faust, sesongens residens­musiker i Bergen, behersker mange stiler.