Intervju

Syn og Zeyne

Det er spennende tider for popmusikk i Midtøsten, sier Oslo World-aktuelle Zeyne. Men tordenskyene kaster lange skygger over nettopp dette.

TIL OSLO WORLD: Popartisten Zeyne, med palestinsk bakgrunn, har gått mange runder med seg selv før hun bestemte seg for å komme tilbake til musikken. Foto: Zaid LoziTIL OSLO WORLD: Popartisten Zeyne, med palestinsk bakgrunn, har gått mange runder med seg selv før hun bestemte seg for å komme tilbake til musikken. Foto: Zaid Lozi

Siden festivalen startet opp i 1994 har Oslo World hatt som mål for øye å bringe verden til Oslo og Oslo til verden. Godheten i oppdraget og tretti år med suksess til tross, forteller munnhellingen kanskje også noe om de statiske grensedragningene man manøvrerer seg mellom i kulturlivet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Hesteslepp

«Horses» av Patti Smith sprengde grenser i eins eige hovud, skriv Brit Bildøen. I morgon framfører Smith heile albumet i Oslo.

Album

Kong Clifton

Clifton Chenier var zydeco-kongen fra Louisiana som Mick Jagger beundret.

Kommentar

Hvor er jentene?

Forrige uke intervjuet Aftenposten musiker og komponist Kaja Gunnufsen i forbindelse med at kun en av fem utbetalinger fra Tono – som forvalter musikkrettigheter – gikk til kvinner. Gunnufsen mener en av grunnene til denne ubalansen er at kvinner er dårligere til å samarbeide i sine musikalske prosjekter enn menn – og dermed ikke «drar» hverandre frem på samme måte. Hun uttaler at hun «har alltid misunt mennene som møtes i studio for å leke og teste ut ting sammen. Brått har de laget en kjempegod låt eller startet et kult band». Men er det egentlig slik at det er manglende samarbeid og støtte kvinnelige låtskrivere imellom som er grunnen til skjevfordelingen? Jeg mener vi må grave dypere. Ordtaket «når krybben er tom, bites hestene» kan være et godt sted å starte. For hva om det finnes få kvinnelige låtskrivere fordi det er vanskeligere å nå igjennom og få en bit av publishing-kaka? Som igjen gjør at de må kjempe hardere enn gutta for å lykkes? Da kan jeg skjønne at det å dele kunnskap og plass kan bli vanskeligere, og at det oppfattes som at kvinner er dårligere på samarbeid. Så: Hvorfor får de en mindre kakebit? I analysen «Counting the Music Industry: The Gender Gap – A study of gender inequality in the UK Music Industry» av Vick Bain (2019) vises det til grunnleggende strukturelle forskjeller i støtteordninger, synlighet og ressurstildeling mellom kjønn i musikkbransjen i Storbritannia.