Anita Fnugg har delt denne artikkelen med deg.

Anita Fnugg har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattEtterretning

Stortinget må styre E-tjenesten

Illustrasjon: Knut Løvås Illustrasjon: Knut Løvås

Stortinget behandler nå et forslag om å gjennomgå rammene for etterretningstjenesten. Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen sa i et intervju i mitt arbeide med boka «Spionkrigen» at det ikke var «særlig naturlig» med en «daglig oppfølging av tjenesten». Han opplyste at det kunne gå et halvår mellom hver gang han fikk en orientering.

Tidligere forsvarsminister Bjørn Tore Godal sa i et tilsvarende intervju at han aldri hadde «noen gjennomgang av metodebruk» i e-tjenesten. Godal sa også at etterretningssamarbeidet med USA er en varig gullstandard i det politiske forholdet mellom Norge og USA. E-tjenesten er underlagt forsvarssjef, som igjen er underlagt forsvarsminister.

E-tjenesten er en stat i staten, sammenvevd med statlige etater i USA.

Også Stortingets styring av E-tjenesten er mangelfull. Stortingets kontroll av E-tjenestens økonomi er overlatt til Riksrevisjonen. Det betyr også at Riksrevisjonen ikke er en uavhengig kontrollinstans i forhold til Stortinget, spesielt alvorlig på grunn av utenlandsk finansiering. Godal sa i det nevnte intervjuet at å unngå amerikansk finansiering «lar seg ikke gjøre».

«E-tjenesten er en stat i staten»

Stortinget har heller ikke tatt ansvar for en helt nødvendig reform av E-tjenesten. Nupi har kalt organiseringen en etterlevning, og påvist frustrasjon om styring innad i tjenesten. E-tjenesten bør legges direkte under Utenriksdepartementet, slik det er i Storbritannia for eksempel. Det en utbredt oppfatning i Forsvaret at det er på høy tid med en omorganisering.

Forsvarsministeren orienterer en gang i året stortingspresidenten om E-tjenesten virksomhet, med fagkomiteens ledelse og Riksrevisjonen til stede. Men parlamentarisk styring handler om mer enn å gi selektiv informasjon til tre politikere.

Det som oftest brukes som et argument for at E-tjenesten er under demokratisk kontroll er arbeidet til EOS-utvalget. Men i vedtektene går det fram at utvalget ikke har fullt innsyn, og skal ta spesielt hensyn til tjenestens samarbeidspartnere.

Forsvarsdepartementet som et overordnet organ har det primære ansvaret for kontrollen. Svært mye tyder på at denne kontrollen er nærmest ikke-eksisterende.

Stortinget har nylig vedtatt en ny lov for E-tjenesten. Men det holder ikke. For å sammenligne: Stortinget har også gitt politiet en egen lov, men har tillegg engasjert seg i en rekke saker, blant annet organisering. Hensynet til hemmelighold er ikke et argument for at Stortinget ikke skal kunne reformere styringen av E-tjenesten.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Grilling

Kveite­ha­ler og grill­pøl­ser

Klassekampen er den 30. juli så vennlig å gi oss innblikk i overklassens matvaner. Hva er kiloprisen for kveitehalene festspilldirektøren serverer? Personlig er jeg veldig glad i fisk, men prisen på både fersk og frossen fisk er høy. Sjøl den billigste fisken, frossen seifilet i blokk, koster mer per kilo enn koteletter på tilbud. Vi pensjonister og lavtlønte får nok holde oss til grillpølsene på tross av myndighetenes anbefaling av fisk.

Utdanning

Markeds­til­pas­ning, ikke akademisk frihet

Når kritikerne av Peter Frølichs tullefagsutspill bruker den akademiske friheten som argument for å forsvare alle de nye studieprogrammene som er poppet opp, er det i beste fall en sannhet med betydelige modifikasjoner. For det er først og fremst markedstenkningens inntog i høyere utdanning, det vil si høyrepolitikk, som ligger bak de tendensene Frølich kritiserer. Da universitetenes og høgskolenes finansiering ble knyttet til «produksjon av studiepoeng», fikk vi en situasjon der det ble nødvendig for institusjonene å tenke markedsmessig: hva kan det være etterspørsel etter? Hvordan kan vi styrke vår konkurransesituasjon i kampen om studenter og med de andre universitetene og høgskolene? I denne markedstilpasningen må vi være innovative. Vi må tenke utover de akademiske disiplinene og profesjonsfagene som vi tradisjonelt har hatt ansvar (og som den akademiske friheten er knyttet til) og finne på noe nytt som kan skape etterspørsel i markedet. Dette har fint lite, om noe, med akademisk frihet å gjøre. Den akademiske friheten er knyttet til sannhetssøken – ikke markedstilpasning. I noen tilfeller har dessverre denne tenkningen hatt negative konsekvenser for fag som det er en del av sektorens kjerneoppdrag å opprettholde og utvikle. Når Frølich nå, ikke uten grunn, kritiserer noen utslagene av denne markedstenkningen, bør det være et utgangspunkt for et kritisk søkelys på den markedstenkningen som har fått styre feltet siden årtusenskiftet og der Frølichs eget parti har spilt en sentral rolle – ikke gå på barrikadene i et misforstått forsvar for akademisk frihet.

Israel og palestina

Hva betyr aner­kjen­nelsen av Palestina?

Århundrets skandale utspiller seg i sanntid. Gaza er ikke lenger bare en krigssone – det er blitt et moralsk speil som avslører verdens svik. Foran øynene på et lamslått globalt samfunn brukes sult, sykdom og bombing som våpen mot en sivilbefolkning uten tilflukt. Når sykehus bombes, nødhjelp stanses og barn dør av underernæring, rakner ikke bare folkeretten – selve fundamentet for en rettsbasert verdensorden kollapser. Historien vil ikke bare spørre hvem som skjøt – men hvem som så på og tiet. Verdenssamfunnet må reagere på krisen i Gaza. En dramatisk endring kom da 21 arabiske stater, inkludert Saudi-Arabia, Egypt og Qatar, for første gang samlet seg bak den såkalte New York-erklæringen. Arabiske nasjoner, inkludert Qatar, Saudi-Arabia og Egypt, forener seg for å kreve Hamas’ avvæpning, slutt på Gaza-styret.