AAP-aksjonens leder Elisabeth Thoresen beskylder Nav-ansatte for å ha gjort uberettigede oppslag på sensitive personopplysninger.
Fra 2018 til 2024 viser loggen at 42 ansatte ved 29 Nav-avdelinger i landet gjorde 295 oppslag på henne. Det til tross for at hun ikke hadde noen søknader til behandling i tidsrommet.
Som leder av AAP-aksjonen ytrer Thoresen seg jevnlig om Nav på sosiale medier og i aviser. Hun mener de mange oppslagene i papirene hennes er brudd på personvernet, og har klaget til Datatilsynet. Nav har avvist at oppslagene er urettmessige.
Nå har Thoresen fått endelig svar: Datatilsynet er enig i at Navs oppslag på Thoresen er for mange og for dårlig begrunnet, men avviser likevel å ta saken videre.
Annonse
– Det er et meningsløst system vi har. Vi oppfordres til å klage til Datatilsynet, men de har ikke mulighet til å overprøve Navs avgjørelser. Vi som borgere er i praksis rettsløse, og Nav suverene, sier Thoresen.
Datatilsynet viser til at de har en omfattende sak gående mot Nav, der de har kommet med en rekke pålegg og et overtredelsesgebyr på 20 millioner kroner. Tilsynet mener Navs systemer ikke ivaretar brukernes personvern. I svaret til Thoresen skriver de at temaet i hennes klage er fullt ut dekket av denne saken.
Nav har klaget på Datatilsynets gebyr, og saken skal avgjøres av Personvernnemnda i høst.
Støtter oppfatningen
Selv om Datatilsynet ikke tar saken videre, inneholder svaret en klar støtte til Thoresens situasjon:
«Datatilsynet deler klagers oppfatning av at oppslagene i hennes sak fremstår uforholdsmessig omfattende og er svakt begrunnet. Etter vårt syn er dette en naturlig konsekvens av måten Nav har innrettet seg på.»
– Det vil jeg si er en halv seier, sier Thoresen.
– Datatilsynet viser til tilsynssaken de har gående mot Nav. Vil utfallet av den kunne løse din sak?
– Det vet jeg ikke noe om, og det er noe av problemet. Det framstår som at Datatilsynet ikke har personale og ressurser til å ta opp enkeltsaker, men vi som enkeltpersoner skal jo ha rettssikkerhet. Det er fint om min sak gir styrke til saken om boten de har gitt Nav, men min sak blir jo ikke behandlet.
Annonse
Siden Datatilsynet har avslått å gjøre noe med Thoresens sak, har den blitt overført til Personvernnemnda for vurdering. I en e-post til Klassekampen skriver Camilla Nervik, seksjonssjef i Datatilsynet, at de har forståelse for at det kan være uheldig for den enkelte at de ikke har kapasitet til å vurdere alle klagesaker.
Hun mener det kan være mer hensiktsmessig for tilsynet å konsentrere seg om generelle problemstillinger. Hun viser at klager kan prøves i domstolene, der man òg kan kreve erstatning.
Nav: Alt var nødvendig
Fungerende økonomi- og styringsdirektør Jane Hellstrand i Nav legger ikke skjul på at ansatte har undersøkt Thoresen «svært grundig», men fastholder at alle oppslag var nødvendige.
«Vår gjennomgang viser at det var tjenstlige behov for oppslagene NN har bedt om forklaring på, noe vi også har informert henne om,» skriver Hellstrand i en e-post til Klassekampen.
Til tross for at uføresaken var ferdigbehandlet i 2018, understreker Hellstrand at Thoresen som trygdemottaker fremdeles hadde en aktiv sak.
«Det betyr at vi har oppgaver vi må gjøre, som gir oppslag i logger», skriver hun.
Hellstrand understreker at Nav er underlagt strenge personvernregler, og at regelbrudd får konsekvenser.