Julie Amundsen har delt denne artikkelen med deg.

Julie Amundsen har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattTeater

Hvem skal iscenesette hva?

Hvem har rett til å fortelle hvilke historier? Spørsmålet er igjen blitt aktuelt etter at det ble kjent at Nationaltheatret skal sette opp det storslagne homoeposet «Arven».

I et innlegg stiller scenekunstner Magnus Myhr spørsmålstegn til at Nationaltheatret har valgt en hvit cis-mann uten skeive erfaringer til å ha regi på dette stykket, som blant annet handler om hva det vil si å være homofil i dag.

Vi setter pris på at Myhr utfordrer oss og ønsker debatten velkommen. Myhr må ikke tro at dette ikke har blitt diskutert internt. Vi har jobbet bevisst med å få skeive inn i både ensemblet og «Arven»s produksjonsteam, for å bringe ulike erfaringer inn i prøverommet. For få år siden var nok ikke dette like påaktet. Men i alle diskusjoner kommer vi alltid tilbake til spørsmålet: Hvor går grensen for hvem som kan iscenesette hva?

På Nationaltheatret har vi ikke hatt for vane å holde igjen hva regissører kan gjøre basert på kjønn og legning. Skeive regissører har satt opp både streite og skeive historier. Det samme har de streite. En lesbisk cis-dame har satt opp et stykke om en transmann. En heterofil cis-mann har satt opp et stykke om en bifil kvinne. En homofil cis-mann har satt opp et stykke om et lesbisk par.

«Teateret skal vel ikke ha en avsjekk på alle aktørers legning?»

Slik opprulling er en hårfin øvelse. For teateret har ikke, og skal vel heller ikke ha, en avsjekk på alle aktørers legning? Ingen av oss vet heller hva som rører seg i oss alle. Har en regissør et engasjement for å sette opp et stykke, er det ofte det aller beste utgangspunktet for å la vedkommende gjøre det. Teatret har ikke streket opp en linje over hvem som får ytre seg og hvem som må tie. Så også med «Arven».

Vi er helt enige med Myhr om at hvem som forteller hvilke historier er viktig, og at representasjon betyr noe. Vi er ikke best på mangfold – men vi jobber med det.

Vårt poeng er at Myhr ikke kan se på dette som et isolert tilfelle. Selv om «Arven» er en oppsetning som har stor, personlig betydning for ham (og mange andre skeive), er det en del av et større bilde. Andre historier har stor, personlig betydning for andre.

Myhr fremmer også et ganske utdatert syn på en regissørs rolle, som oppsetningens viktigste premissleverandør. Teater er en kollektiv kunstform, hvor regissør er en del av et stort arbeidslag – oversetter, skuespillere, dramaturg, lysdesigner og så videre – som sammen prøver å formidle dramatikerens stykke på best mulig vis. I dette tilfellet Matthew Lopéz’ åtte timer lange, skeive historie, som vi med stolthet gleder oss til å løfte fram for et stort publikum.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Fritt ord

Hva er mest urovek­kende, redaktør Skurdal?

I Klassekampens leder 9. desember hevder redaktør Mari Skurdal at «stiftelser er i utgangspunktet uforanderlige. De som oppretter en stiftelse, bestemmer formålet som skal styre driften så lenge det er penger igjen». Derfra retter hun kritikk mot Fritt Ord og den pågående strategiomleggingen. Det bærer galt av sted. Heller enn snevre fortolkninger av vedtektene bør vi diskutere hovedpoenget: det teknologiske og geopolitiske skiftet som truer ytringsfriheten, og som strategiendringene adresserer. Styret er stiftelsers øverste organ. Styret er vokter og forvalter av formålet, og er ansvarlig for at strategi og drift er i pakt med dette.

Skolegudstjenester

Påby juleguds­tje­nester!

Einar Gelius er skuffet over prestekolleger som er blitt så konfliktsky at de ikke tør å forsvare skolegudstjenester. Det er flott at han tar bladet fra munnen. Jeg savner tydelige stemmer fra venstresiden i vårt politiske landskap som tør å forsvare julegudstjenestene, som er et uttrykk for en tusen år lang tradisjon i vår kultur. Hvor er dere, Støre, Bergstø og Martinussen? Er dere engstelige for å heve stemmen til fordel for skolebarnas mulighet til å orientere seg i et broket livssynslandskap? Hvorfor er det bare mini-partiet KrF som prøver seg med et forsvar, et forsvar som nesten er dømt til å mislykkes, ikke nødvendigvis på grunn av argumentene, men fordi partiet i seg selv fort assosieres med alt som både er politisk ukorrekt og kristenkonservativt. KrF har 4 prosent oppslutning, mens over 60 prosent av oss tilhører Den norske kirke. Fellesskap er et honnørord de fleste av oss heier på. Særlig i skolen. Men det er vi voksne som skaper problemer for de unge ved å holde noen borte fra en gudstjeneste.

Venezuela

Pirater i Karibia

Trump har erklært full blokade av Venezuelas oljetransport etter å ha tatt beslag på et stort tankskip 11. desember. Ut fra hva jeg kan se har ikke Norge uttalt seg, hverken om at en annen kystnasjon blir utsatt for piratvirksomhet i Karibien eller om de utenomrettslige henrettelsene av over hundre mennesker utenfor Venezuela og Colombia. I tillegg til var Venezuela allerede rammet av en langsommere form for vold: Ifølge forsiktige anslag har den økonomiske krigføringen mot Venezuela bidratt til flere titalls tusen døde i landet. Når man ser de norske reaksjonene utebli kan man spørre seg: Har vi glemt Terje Vigen? Ibsens episke dikt er satt til en høyst reell blokade for over to hundre år siden, håndhevet av engelske krigsskip. Terje Vigen gir seg ut på en desperat ferd til Danmark hvor han klarer å framskaffe tre tønner bygg til sin sultende familie, men blir arrestert av et engelsk skip som senker den dyrebare lasten. Karibiske fiskere utenfor Venezuela trues nå med en verre skjebne dersom de våger seg ut i sine båter.