Julie Rongved Amundsen har delt denne artikkelen med deg.

Julie har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattTeater

Hvem skal iscenesette hva?

Hvem har rett til å fortelle hvilke historier? Spørsmålet er igjen blitt aktuelt etter at det ble kjent at Nationaltheatret skal sette opp det storslagne homoeposet «Arven».

I et innlegg stiller scenekunstner Magnus Myhr spørsmålstegn til at Nationaltheatret har valgt en hvit cis-mann uten skeive erfaringer til å ha regi på dette stykket, som blant annet handler om hva det vil si å være homofil i dag.

Vi setter pris på at Myhr utfordrer oss og ønsker debatten velkommen. Myhr må ikke tro at dette ikke har blitt diskutert internt. Vi har jobbet bevisst med å få skeive inn i både ensemblet og «Arven»s produksjonsteam, for å bringe ulike erfaringer inn i prøverommet. For få år siden var nok ikke dette like påaktet. Men i alle diskusjoner kommer vi alltid tilbake til spørsmålet: Hvor går grensen for hvem som kan iscenesette hva?

På Nationaltheatret har vi ikke hatt for vane å holde igjen hva regissører kan gjøre basert på kjønn og legning. Skeive regissører har satt opp både streite og skeive historier. Det samme har de streite. En lesbisk cis-dame har satt opp et stykke om en transmann. En heterofil cis-mann har satt opp et stykke om en bifil kvinne. En homofil cis-mann har satt opp et stykke om et lesbisk par.

«Teateret skal vel ikke ha en avsjekk på alle aktørers legning?»

Slik opprulling er en hårfin øvelse. For teateret har ikke, og skal vel heller ikke ha, en avsjekk på alle aktørers legning? Ingen av oss vet heller hva som rører seg i oss alle. Har en regissør et engasjement for å sette opp et stykke, er det ofte det aller beste utgangspunktet for å la vedkommende gjøre det. Teatret har ikke streket opp en linje over hvem som får ytre seg og hvem som må tie. Så også med «Arven».

Vi er helt enige med Myhr om at hvem som forteller hvilke historier er viktig, og at representasjon betyr noe. Vi er ikke best på mangfold – men vi jobber med det.

Vårt poeng er at Myhr ikke kan se på dette som et isolert tilfelle. Selv om «Arven» er en oppsetning som har stor, personlig betydning for ham (og mange andre skeive), er det en del av et større bilde. Andre historier har stor, personlig betydning for andre.

Myhr fremmer også et ganske utdatert syn på en regissørs rolle, som oppsetningens viktigste premissleverandør. Teater er en kollektiv kunstform, hvor regissør er en del av et stort arbeidslag – oversetter, skuespillere, dramaturg, lysdesigner og så videre – som sammen prøver å formidle dramatikerens stykke på best mulig vis. I dette tilfellet Matthew Lopéz’ åtte timer lange, skeive historie, som vi med stolthet gleder oss til å løfte fram for et stort publikum.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Kommuneøkonomi

Dette var særdeles arrogant, Brenna!

Det undrer meg at Tonje Brenna, som er Arbeiderpartiets nestleder, fremste parlamentariker og forhandler, lar det gå polemikk i spørsmålet om kommuneøkonomi. Til NTB rettet hun nylig skyts mot Frp- og Høyre-styrte kommuner og hevdet at de kutter i skatt samtidig som de reduserer i velferden. Det er ikke feil. Men å gjøre debatten om kommuneøkonomi til en klassisk drakamp mellom høyre- og venstresiden i norsk politikk er en fallitterklæring, og en arrogant en som sådan. Når 27 kommuner i Norge er på ROBEK-lista og man ser utsikter til at opp mot hundre kan komme til å ende der i den nærmeste tiden, så er det for enkelt å være polemisk. Vi kan ikke spille politisk ball med velferden vår på den måten, for rødgrønne kommuner sliter også, Brenna. Jeg har vært kommunepolitiker i flere år nå, både i posisjon og i opposisjon.

Israel

Yifat Tomer-Yerushalmi og historien bak lekkasjen

Den 4. november skrev Klassekampen om den israelske generaladvokaten Yifat Tomer-Yerushalmi, som måtte trekke seg etter lekkasjen av en torturvideo. Her er noe av forhistorien til en av de merkeligste sakene som har utspilt seg i Israel den siste tiden. Siden hun ble utnevnt til generaladvokat i 2021, har generalmajor Tomer-Yerushalmi jobbet systematisk for å dekke over krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten begått av IDFs soldater og offiserer på Vestbredden, Gazastripen og i militære interneringssentre. Dette har hun gjort i enda større grad etter oktober 2023. Neddyssingen fungerte godt – helt til saken om sikkerhetsfange S i fangeleiren Sde Teiman 5. juli 2024. Ifølge en klage «sparket soldatene fangen, tråkket på ham, sto på kroppen hans, slo og dyttet ham rundt, blant annet med en batong.

Ukraina

Svar til Byrkjeland

Takk til Gro Byrkjeland for oppmerksomhet i Klassekampen 4. november om vår demonstrasjon i dag mot et statsbudsjett som gjør oss til en del av et vanvittig opprustningskappløp. Det skal i år bevilges 180 milliarder (3,4 prosent av BNP) til militære formål. Det er nær en fordobling i løpet av få år. Det gjør oss ikke mer sikre. Tvert imot. Vi er i ferd med å bli dratt med i en spiral som øker faren for krig. Stadig flere baser og produksjonsanlegg for våpen og ammunisjon, skaper ikke trygghet, men bombemål ved en eventuell konflikt mellom stormaktene.