Julie Rongved Amundsen har delt denne artikkelen med deg.

Julie har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattTeater

Hvem skal forvalte Arven?

ERFARING TELLER: Hvorfor kunne ikke Nationaltheatret funnet en regissør med skeiv erfaring til det som har blitt kalt «vår tids homseepos»? spør Magnus Myhr. Her fra oppsetningen av Arven av Matthew Lopez på Dramaten i Stockholm. Foto: Klara G/DramatenERFARING TELLER: Hvorfor kunne ikke Nationaltheatret funnet en regissør med skeiv erfaring til det som har blitt kalt «vår tids homseepos»? spør Magnus Myhr. Her fra oppsetningen av Arven av Matthew Lopez på Dramaten i Stockholm. Foto: Klara G/Dramaten

I 2025 skal Nationaltheatret skal sette opp Matthew Lopez’ mesterverk Arven (The Inheritance, 2018). Jeg så stykket i 2022 på Dramaten i Stockholm, og aldri før har jeg vært så satt ut, grått så mye og lenge i teateret. Det var som om noe langt inni meg ble sett og møtt, en stor gjenkjennelse. De åtte timene stykket varte fremsto som en slags hellig skeiv tid, noe jeg ikke ofte opplever på teateret, hvor streit kjærlighet og streite dilemmaer – som i resten av samfunnet – er normalen. Arven forvalter skeive erfaringer i min generasjon og tar dem på alvor.

Rundt år 2000 innså og innrømmet jeg for meg selv at jeg var homofil, og jeg husker min første tanke godt: Ouff, så synd. Nå kommer jeg til å leve et liv hvor det blir vanskelig å finne kjærligheten, og mest sannsynligvis vil jeg også dø av den. Så til stede var AIDS i min barndom, selv om jeg er født så seint som i 1985.

Når Nationaltheatret i 2025 nå skal sette opp Arven, så er det et etterlengtet ønske og noe jeg har gledet meg til. Men hvorfor får jeg likevel så vondt i magen, hvorfor føles det feil at en hvit cis-mann uten disse skeive erfaringene skal ha regi på dette, særlig siden stykket nettopp poengterer og viser de underliggende strukturene som har skapt så mye diskriminering og skam? Jeg har arbeidet med dans og teater siden 2007, og er opptatt av hvem som forteller og forvalter de forskjellige historiene, hvilke kropper og erfaringer som blir sett på som gyldige og med definisjonsmakt, og hvilke som ikke har det. I Norge i 2025 skal regi og scenografi-duoen Johannes Holmen Dahl og Nia Damerell iscenesette Arven. En erfaren og dyktig duo, helt sikkert, men av alle regissører som finnes i dette landet, virker det rart at nettopp disse skal ha regi på det som har blitt beskrevet som vår tids homseepos. Når det ble satt opp i både Stockholm og København var det gjort et grundig arbeid med å finne både skuespillere, regissører og andre i produksjonsapparatet som hadde egne kroppslige erfaringer med materialet.

Selvfølgelig kan man ha regi på erfaringer som ikke snakker direkte til en selv, men i en verden der majoriteten av det som iscenesettes er så langt fra en skeiv kropp og erfaring, føles det som teateret har gjort en slapp maktanalyse og ikke forstått konteksten stykket er skrevet i. Hvorfor kunne man ikke finne en regissør med minoritets- eller skeiv erfaring? Representasjon virker, og særlig hvem som setter i scene betyr noe og er viktig.

Teaterstykket Arven er mange ting, men det kan også leses som en diskusjon om den felles arven til homofile menn på tvers av generasjoner. Har vi noe felles? Har vi en kultur? Hva slags ansvar har vi for hverandre? Er vi en familie? Er vi et folk?

«Teateret har gjort en slapp maktanalyse»

Det er noe tragikomisk ved at Nationaltheatret ikke greier å finne en skeiv regissør til å forvalte disse spørsmålene.

Arven er basert på boka «Howards End» fra 1910 av E.M Forster. Jeg leste et intervju med dramatiker Matthew Lopez, hvor han snakker om hvordan stykket blei til. Han elska boka til Forster i barndommen og leste den igjen og igjen. Forster var homofil, men kom ikke ut mens han levde, som så mange andre i sin generasjon. Lopez «oppdaga» Forsters skeivhet først etter mange år i et heftig kjærlighetsforhold til boka hans. Og da gikk det opp for ham – var det kanskje derfor han likte boka så godt, var det en skeivhet i «Howards End» som Lopez hadde fornemmet? Dramatikeren følte ting klikka på plass. Lopez drømte om å skrive om boka «Howards End» som Forster kunne ha skrevet den på egne premisser, som en åpen, skeiv mann, og dette var utgangspunktet som resulterte i et åtte timer langt skeivt epos. Hvordan ville Arven på Nationaltheatret sett ut som en skeiv kunstner kunne ha fått fortalt og satt i scene historien gjennom sine erfaringer? Det får vi dessverre ikke vite, denne gangen.

Å vokse opp som skeiv er ikke én ting. Men en erfaring de fleste av oss deler, er uendelige, kreative forsøk på å streite/«manne» oss opp, «passere» og gli inn i mengden. Om ikke annet for å få gå i fred på gata. Det er teater på liv og død.

Det er sikkert ikke umulig å leve seg inn i, empatisere med, og kanskje også på et nivå forstå, en sånn erfaring. Selvfølgelig kan streite kunstnere ta i skeiv tematikk. Gud vet vi skeive spiller streite både titt og ofte.

Men var det virkelig umulig for Nationaltheatret å samle flere skeive erfaringer og kompetanser i laget som skal gjøre Arven enn det de har klart? Eller var det ikke så viktig?

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Kommuneøkonomi

Dette var særdeles arrogant, Brenna!

Det undrer meg at Tonje Brenna, som er Arbeiderpartiets nestleder, fremste parlamentariker og forhandler, lar det gå polemikk i spørsmålet om kommuneøkonomi. Til NTB rettet hun nylig skyts mot Frp- og Høyre-styrte kommuner og hevdet at de kutter i skatt samtidig som de reduserer i velferden. Det er ikke feil. Men å gjøre debatten om kommuneøkonomi til en klassisk drakamp mellom høyre- og venstresiden i norsk politikk er en fallitterklæring, og en arrogant en som sådan. Når 27 kommuner i Norge er på ROBEK-lista og man ser utsikter til at opp mot hundre kan komme til å ende der i den nærmeste tiden, så er det for enkelt å være polemisk. Vi kan ikke spille politisk ball med velferden vår på den måten, for rødgrønne kommuner sliter også, Brenna. Jeg har vært kommunepolitiker i flere år nå, både i posisjon og i opposisjon.

Israel

Yifat Tomer-Yerushalmi og historien bak lekkasjen

Den 4. november skrev Klassekampen om den israelske generaladvokaten Yifat Tomer-Yerushalmi, som måtte trekke seg etter lekkasjen av en torturvideo. Her er noe av forhistorien til en av de merkeligste sakene som har utspilt seg i Israel den siste tiden. Siden hun ble utnevnt til generaladvokat i 2021, har generalmajor Tomer-Yerushalmi jobbet systematisk for å dekke over krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten begått av IDFs soldater og offiserer på Vestbredden, Gazastripen og i militære interneringssentre. Dette har hun gjort i enda større grad etter oktober 2023. Neddyssingen fungerte godt – helt til saken om sikkerhetsfange S i fangeleiren Sde Teiman 5. juli 2024. Ifølge en klage «sparket soldatene fangen, tråkket på ham, sto på kroppen hans, slo og dyttet ham rundt, blant annet med en batong.

Ukraina

Svar til Byrkjeland

Takk til Gro Byrkjeland for oppmerksomhet i Klassekampen 4. november om vår demonstrasjon i dag mot et statsbudsjett som gjør oss til en del av et vanvittig opprustningskappløp. Det skal i år bevilges 180 milliarder (3,4 prosent av BNP) til militære formål. Det er nær en fordobling i løpet av få år. Det gjør oss ikke mer sikre. Tvert imot. Vi er i ferd med å bli dratt med i en spiral som øker faren for krig. Stadig flere baser og produksjonsanlegg for våpen og ammunisjon, skaper ikke trygghet, men bombemål ved en eventuell konflikt mellom stormaktene.