Intervju

Erase and rewind

Johan Harstad har skrevet en murstein. Den handler om en brostein. Utover det kan alt skje.

Fortsatt fri: Johan Harstads roman er skrevet uten kompromisser, og i det ligger det en slags protest, sier han. Fortsatt fri: Johan Harstads roman er skrevet uten kompromisser, og i det ligger det en slags protest, sier han.

Det kom en bok til redaksjonen i forrige uke, tilsendt med bud, og den var tjukkere enn alle de andre bøkene som kom til redaksjonen den uka. Posthylla den bare så vidt fikk plass i, så ut til å knele under vekten av den, og da vi bar den gjennom gangene og inn på kontoret, der vi la den sammen med de andre samtidsromanene som utkommer i disse dager, var det ikke til å komme bort fra at de andre bøkene i bunken så puslete ut til sammenlikning, de liknet brosjyrer og pamfletter. Det var Johan Harstads roman «Under brosteinen, stranden!», og nå, få dager før lansering, sitter vi her med Harstad i en bakgård på Skillebekk. Med den demonstrativt tjukke boka liggende på bordet foran oss må vi nesten stille dette intervjuets mest konfronterende spørsmål.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Bokmagasinet

Essay

I David Peaces doku­men­ta­riske romanar er fotballen både besettelse og kollektiv kraft.

Blad, blad, blad

Hvem eier bladene vi leser?

Kommentar

Forlagenes krise er sivi­li­sa­sjonens krise; det må sies så sterkt.