Astrid Hygen Meyer
Jeg er redaktør for Bokmagasinet, Klassekampens ukentlige litterære magasin. Jeg har ansvar for avisas litteraturkritikk og skriver jevnlig om bøker og litteraturpolitikk.

Artikler

Nye tider, nye bokbål.

Å drive terapi for åpen mikrofon er et hasardiøst prosjekt.

Om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land.

Livs mur
Liv Køltzow er både øyeblikket og langsomhetens forfatter.

Forfatterforbundet saksøker kollegene sine. Det kan like gjerne kalles en drittpakke

Litteraturen strømmer gjennom Dag Johan Haugeruds filmer. Selv spør han seg om han har laget en slags hyllest til 1970-tallet.

Møt teamet vårt av lidenskapelige bokanmeldere. De fins ikke

Et norsk problem
At «Sameproblemet» er en usortert roman, er en litterær styrke.

Helsedata fra hele Norge blir sendt til hundrevis av forskere - og én skjønnlitterær forfatter. Nå kommer boka til Ingrid Storholmen.

Brageprisens prioriteringer, sett gjennom Linda Hansens bullshitfilter.

«Egne regler for sakprosa? Normal folkeskikk hadde vært et godt sted å begynne»

Pluralisering
Er 1800-tallets oppbyggelige litteratursyn plutselig tilbake?

Trekk et kort! Taroten har gjenoppstått.

Eg går ikkje ut lenger. Ei uro er kommen over meg.

Johan Harstad har skrevet en murstein om en brostein.

Barndommens klokke
To ulike bøker undersøker barns liv i skjermenes verden. Bare en er skrevet i øyehøyde med barna.

Litteraturhusbølgen er over. For en tid det var.

En mann blir forlatt før bryllupet i Claire Keegans nyeste novelle. Til pass for den kvinnehateren, sier hun.

Kvinnen er heimen, mannen er staten.

R-ordet
Debatten om rasisme og litteratur mangler noe essensielt: litteratur.

«Dobbeltgjenger» er Naomi Kleins merkeligste bok, men det er også den mest velskrevne.

Det litterære feltet har ikke mange rike onkler. Den rikeste fyller 50.

Hvorfor bør barna bli lest for?

Djevelen befaler
Kjærlighet er å dele, sier Asta Olivia Nordenhof. Men i kapitalismens tid har visst prostitusjonen bedre vilkår enn kjærligheten.

Forfatternes største problem kommer fra Sverige.

Det nytter ikke å være nostalgisk, sier Toril Moi.
