Kommentar

Poetisk sannhet

I Jon Fosses «Septologien» får sommerens debatt om trosbekjennelsen en slående, mulig løsning.

Liturgien som kunst: I Jon Fosses «Septologien» åpner fortelleren Asle for at trosbekjennelsen kan ses som en ­bevegelig, tolkende praksis. Foto: Hanne Marie Lenth SolbøLiturgien som kunst: I Jon Fosses «Septologien» åpner fortelleren Asle for at trosbekjennelsen kan ses som en ­bevegelig, tolkende praksis. Foto: Hanne Marie Lenth Solbø

Maleren Asle, hovedpersonen i «Septologien», er oppvokst med luthersk kristendom. I likhet med Jon Fosse, forfatteren av sjubindsverket, konverterer han til katolisismen. Etter konverteringen fortsetter han å gruble over troens innhold og Bibelens eventuelle sannhet. Etter å ha bekjent seg som «kommunist eller i alle fall som sosialist», tenker Asle ved starten av romanen over forholdet mellom religion og kunst:

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Freds­kon­fe­ransen i Sharm el-Sheikh ble en oppvisning i globalt knefall for voldens logikk.

Oslo Negativ doku­men­terer en enestående norsk karriere i luksus­industrien og popkul­turen inter­na­sjo­nalt: Sølve Sundsbøs.

Aschehoug-konsernets indrefilet må ikke bli ei pølse i slaktetida.