Intervju

I ett hogg

Den albumaktuelle, transatlantiske kvartetten Økse, anført av saksofonist Mette Rasmussen, krysser sjangergrenser med kollektiv kraft.

PÅ GATEPLAN: Økse, fra venstre Petter Eldh (bass/MPC), Savannah Harris (trommer), Val Jeanty (DJ/elektronikk) og Mette Rasmussen (saksofon). Foto: Juliane SchützPÅ GATEPLAN: Økse, fra venstre Petter Eldh (bass/MPC), Savannah Harris (trommer), Val Jeanty (DJ/elektronikk) og Mette Rasmussen (saksofon). Foto: Juliane Schütz

Mette Rasmussen ville ikke ha et «for produsert sound».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Som i et speil

Den åndelige musikken til Arvo Pärt åpner for kontemplasjon, som lite annet i musikkhistorien – eller?

Kommentar

Det en gang lovende landet

For to hundre år siden var Amerika ung og lovende, i alle fall fra et europeisk perspektiv. Nå for tida markeres starten på utvandringa fra Norge til Amerika, også med flere markeringer av jubileet i norsk musikkliv. Riksscenen har Amerika på programmet, og på Nasjonalbiblioteket inviterer de til plateslipp, samtale og konsert. «Unnskyld meg, eg må berre lay down a bit», sa felespilleren Anund Roheim fra Bø i Telemark til meg en gang jeg besøkte han. Han var over åtti år, og var kommet hjem til gamlelandet etter en mannsalder i Midtvesten. Jeg ble så sjarmert av de tydelige spora av noe helt annet i det gamle bøheringsmålet. Og jeg ble desto mer sjarmert og fascinert da jeg fikk høre at den jevne amerikaner hadde streva hardt med å forstå noe som helst av hva Roheim sa.

Kommentar

Rak rygg

I retten skulle Kneecap få en smekk over fingrene. Det endte som en blemme for den britiske staten.