Arbeidsliv

Har folket med seg på sentralt oppgjør

Halvparten av norske arbeidstakere ønsker at lønna forhandles nasjonalt.

Blant folk: Leder i YS Hans-Erik Skjæggerud er fornøyd med at 49 prosent av arbeidstakerne helst vil ha nasjonale lønnsforhandlinger framfor lokale. Blant folk: Leder i YS Hans-Erik Skjæggerud er fornøyd med at 49 prosent av arbeidstakerne helst vil ha nasjonale lønnsforhandlinger framfor lokale.

Hvordan skal lønna forhandles? Er det best med nasjonale, sentrale forhandlinger mellom partene, eller bør det skje lokalt på hver arbeids­plass? Eller individuelt mellom sjef og ansatt?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Arbeidsliv

Fagfor­bundet og LO mener kommune­an­satte har rett til sykepenger selv om arbeids­giver eller Nav er uenig. Nå tar de saken til Arbeids­retten.

Adopsjon

Tre dager etter at grans­kin­gen av utenlands­adopsjon avdekket ulovlige forhold, stevner Uma Feed Norge for å ha brutt menneske­rettighetene da hun ble adoptert til Norge.

Gruvedrift

Natur­vern­for­bundet vil bruke den ferske gruvedom­men i Høy­este­rett til å stoppe dumping fra Nussir-gruva i Finnmark.