Essay

Alvorsord

For Edward Said var opera også teater, og mye mer enn et show med gloriøse arier.

MOZART AT THE MET: 2018-versjonen av «Così fan tutte» i New York. Foto: Marty Sohl/Metropolitan OperaMOZART AT THE MET: 2018-versjonen av «Così fan tutte» i New York. Foto: Marty Sohl/Metropolitan Opera

Den palestinsk-amerikanske litteraturviteren Edward W. Said (1935–2003) er kjent som en av de fremste forskerne innenfor postkoloniale studier, særlig gjennom boka «Orientalism», utgitt i 1978. Men Said var også opptatt av den klassiske vesterlandske musikken, opera inkludert. Det kommer fram i boka «Said on Opera», utgitt tidligere i år. Den inneholder fire forelesninger som Said holdt ved Cambridge i 1997 under tittelen «Authority and Transgression in Opera», en tittel som angir et overordnet perspektiv for disse lesningene. Det dreier seg om operaene «Così fan tutte» (1790) av W.A Mozart, «Fidelio» (1814) av Ludwig van Beethoven, «Trojanerne» (1858) av Hector Berlioz og «Mestersangerne fra Nürnberg» (1868) av Richard Wagner.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Hesteslepp

«Horses» av Patti Smith sprengde grenser i eins eige hovud, skriv Brit Bildøen. I morgon framfører Smith heile albumet i Oslo.

Album

Kong Clifton

Clifton Chenier var zydeco-kongen fra Louisiana som Mick Jagger beundret.

Kommentar

Hvor er jentene?

Forrige uke intervjuet Aftenposten musiker og komponist Kaja Gunnufsen i forbindelse med at kun en av fem utbetalinger fra Tono – som forvalter musikkrettigheter – gikk til kvinner. Gunnufsen mener en av grunnene til denne ubalansen er at kvinner er dårligere til å samarbeide i sine musikalske prosjekter enn menn – og dermed ikke «drar» hverandre frem på samme måte. Hun uttaler at hun «har alltid misunt mennene som møtes i studio for å leke og teste ut ting sammen. Brått har de laget en kjempegod låt eller startet et kult band». Men er det egentlig slik at det er manglende samarbeid og støtte kvinnelige låtskrivere imellom som er grunnen til skjevfordelingen? Jeg mener vi må grave dypere. Ordtaket «når krybben er tom, bites hestene» kan være et godt sted å starte. For hva om det finnes få kvinnelige låtskrivere fordi det er vanskeligere å nå igjennom og få en bit av publishing-kaka? Som igjen gjør at de må kjempe hardere enn gutta for å lykkes? Da kan jeg skjønne at det å dele kunnskap og plass kan bli vanskeligere, og at det oppfattes som at kvinner er dårligere på samarbeid. Så: Hvorfor får de en mindre kakebit? I analysen «Counting the Music Industry: The Gender Gap – A study of gender inequality in the UK Music Industry» av Vick Bain (2019) vises det til grunnleggende strukturelle forskjeller i støtteordninger, synlighet og ressurstildeling mellom kjønn i musikkbransjen i Storbritannia.