Midt i musikkenIntervju

En fremragende innsats

Vilde Frang er tildelt Anders Jahres kulturpris for 2025. Hun skal ikke slappe av i sommer, for å si det sånn.

KJENT TOSPANN: Vilde Frang spiller på en snart 300 år gammel fiolin. Den må også få litt sol på seg. Foto: Marco BorggreveKJENT TOSPANN: Vilde Frang spiller på en snart 300 år gammel fiolin. Den må også få litt sol på seg. Foto: Marco Borggreve

Hallo Vilde Frang, Norges største stjerne på fiolinhimmelen, passer det å snakke nå?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Umulig­heten av en øy

John Donne hadde visst rett: No man is an island, selv ikke Øya. Festivalen var lenge Musikk-Norges stolthet, men bør nå boikottes, skal vi tro deres mest høylytte kritikere – fordi de eies av et stort selskap (Superstruct) som eies av et annet mye større selskap (KKR) som investerer i Israel. Sistnevnte er ikke helt ulikt det enda mektigere norske Oljefondet – med unntak av at KKR ikke har investert i våpenindustrien og vedlikehold av israelske kampfly. I 2018 gikk Øyafestivalen inn i britiske Superstruct Entertainment, den gang en nystartet festivalorganisasjon som siden har vokst til å bli en av feltets ledende. De eier festivaler som ungarske Sziget, spanske Sónar og Bennicassism, engelske Field Day, tyske Parookaville, norske Palmesus og mer enn sytti andre. For sju år siden var Superstruct finansiert av amerikanske Providence Equity Partners, et aktivt eierfond med sine egne svin på skogen, blant annet kritisert for å være krigsprofitører i Irak (og med eierinteresser i bl.a. plateselskapet Warner). Så kan man spørre seg om hvorfor det opprinnelig uavhengige Øya ville bli en del av Superstruct i utgangspunktet.

Kommentar

Lov med kok

Sommarens beste festivaloppleving kom frå ein dresskledd finne i Førde.

Intervju

Ro i spillet

Henriette Eilertsen har inntatt norsk jazz’ kjerne med noe de færreste visste at de savnet: jazzfløyte.