Intervju

Tilbake til kjernen

Etter 22 års albumpause, er Anneli Drecker mest nervøs for om Bel Canto klarer å trenge gjennom støyen.

VAKKER SANG: ... Eller bel canto, som det heter på italiensk. Men Anneli Drecker vil ikke ha SÅ mye fokus på vakker sang. Foto: Knut AaserudVAKKER SANG: ... Eller bel canto, som det heter på italiensk. Men Anneli Drecker vil ikke ha SÅ mye fokus på vakker sang. Foto: Knut Aaserud

22 år har gått siden forrige plate fra Bel Canto. For å si som sportskommentatorene: Hva føler du nå?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Ronroco-stjerne

Oslo World-aktuelle Gustavo Santaolalla vil avlaste verdenssituasjonen med et helt spesielt instrument.

Bokomtale

Levd Liv

Hvordan ble Liv Glaser Liv Glaser? En ny biografi gir ganske mange svar.

Kommentar

Mot­strøm­men

Tidligere denne uka ble det kjent at folkrock-bandet Valkyrien Allstars trekker musikken sin fra Spotify. Til NRK oppgir bandet tre grunner: Spotify-grunnlegger Daniel Eks investeringer i våpenindustrien, satsing på KI-generert musikk og lave vederlag til musikere for strømming. Disse grunnene er ikke ukjente for noen. Det underlige i denne nyheten burde ikke være at Valkyrien trekker musikken fra musikkplattformen «alle» bruker, men at ikke flere artister har gjort det samme. Og at ikke flere lyttere bytter plattform. For veldig mange musikere har innspilling blitt en utgiftspost man kan se langt etter å få dekket inn. Men innspillinger, å gi ut låter og album, må til for å være aktuelle og få konsertjobber. Det er få musikere som får strømmeinntekter av betydning, og i denne realiteten har de fleste blitt numne og resignerte.