Essay

Da sør sa det

Det er lenge siden Atlanta-duoen Outkast ga seg «midlertidig». Men arven lever for fullt i dagens beste rapmusikk.

PÅ PANSERET: André Benjamin og Antwan «Big Boi» Patton, fortsatt i tenårene, poserer på et pressebilde i 1994. Foto: Michael Ochs ArchivesPÅ PANSERET: André Benjamin og Antwan «Big Boi» Patton, fortsatt i tenårene, poserer på et pressebilde i 1994. Foto: Michael Ochs Archives

I februar i år kom André 3000, fortsatt best kjent som halvdel av rapduoen Outkast, tilbake til hjembyen Atlanta. Fire dager på rad spilte han konserter, på sin første turné som soloartist. De første tre dagene ble spilt på Variety Playhouse, en ombygd kino fra 1940, i metropolens «bohem-nabolag» Little East Point. Konsertlokalet har en kapasitet på 1000 folk, og de tre kveldene var dermed rene intimkonserter for en rapper av Andrés format (med et samlet platesalg i den tosifrede millionklassen).

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Ved veis ende

Sly Stone (1943-2025)

Han ble født Sylvester Stewart i mars 1943, men da han gikk bort denne uka, refererte selv familien til ham som Sly Stone. Det var kallenavnet han tok i offentligheten – først lokalt fra midten av sekstitallet, da han var radio-DJ på San Francisco-stasjonen KSOL. Unge Sly ga ut sin første plate som 13-åring, sammen med tre av søsknene, som gospel-familiekvartetten The Stewart Four. Og i årene før gjennombruddet med sitt banebrytende band The Family Stone, spilte han gigs på den lokale klubbscenen, produserte andre artister (blant dem en tidlig versjon av Grateful Dead og en ung Grace Slick) og slukte klassisk musikkteori på egen hånd. Sly var et musikalsk unikum, et vidunderbarn som kunne blitt nær sagt hva som helst. Han var født inn i et segregert, fundamentalt rasistisk USA., men i en epoke hvor det åpnet seg en mulighet for en ung, svart mann til å i alle fall bli noe. Den fliken av en mulighet grep han ambisiøst og lidenskapelig.

Reportasje

Ålstars

Valkyrien Allstars har spilt seg opp til å bli et av Norges viktigste band. Vi ble med dem til et sted av spesiell betydning.

Kommentar

Musikkens drag

Det finnes en måned i året hvor alt smelter sammen: lyder, folk og generasjoner: juni – den offisielle musikkens måned. Når Musikkfest (tidligere kalt Musikkens dag) går av stabelen i en rekke byer første lørdagen i juni, når festivalene begynner å innta parker, torg og bakgårder, minnes vi hvorfor musikken fortsatt er et av våre sterkeste sosiale lim. Og det hele bæres i stor grad av frivillighetens hender. I Stavanger var forrige uke en eksepsjonelt bra musikkuke. Det startet med at den frivilligdrevet konsertrekken Miksteip lanserte en dobbelvinyl med liveopptak fra 10-årsjubileumsfeiringen tidligere i år, spilt i sin helhet med paneldebatt og konserter. Miksteip oppsto på initiativ fra Folken sine frivillige, med et ønske om å gi byens uetablerte band en scene å spille på. Miksteip er ikke bare en konsertrekke, der nær 200 band har fått prøve seg gjennom årene. Det er også et prosjekt for gode musikalske vekstvilkår, både på, av og bak scenen.