DebattUkraina

Avansert logikk

Jørn Magdahl, Lars Borgersrud, Rune Naustdal, Boye Ullmann, Arve Ottersen og Magne Kaldhusdal skriver i Klassekampen den 20. mars: «Det betyr ikke at Sotsialnyi Rukh går inn for at Ukraina skal med i Nato/EU, slik Fjermeros påstår. Tvert imot.» I et innlegg i Klassekampen den 23. mars, skriver Magdahl mfl. at Sotsialnyi Rukh ikke har gjort noe vedtak om ukrainsk tilslutning til Nato. Det kan godt stemme, men hvordan skal man da forstå ovenstående setning? De er ikke for Nato/EU, men «tvert imot». For en legmann betyr dette at de er mot Nato/EU, men ikke for Magdahl mfl. Det betyr at de ikke har tatt stilling. Avansert logikk, synes jeg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirken er, skolen hva skolen er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.